Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med synkningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

sussieohl

Aktiv medlem
Har fungerat klockrent i studion, helt plötsligt verkar det som om att den inte synkar? Har självklart kollat alla batterier. När jag byter till min mammas kamera, en likadan pentax k7. Så funkar allt klockrent? Vad kan jag ha kommit åt för knapp!? Har försökt lösa detta i 2 månaders tid bu utan resultat.

Någon som har ett tips?

Mja, du behöver nog ge lite fler uppgifter. Kör du med trådlös styrning, eller?

Det finns vissa inställningar man behöver göra i menyerna. Du kan inte använda för kort slutartid heller - vilket är kortaste användbara synktid för din kameramodell?
.

Prova först med att gå rejält åt andra hållet, alltså till 1/15 sek eller längre. Bländaren behöver du inte ändra på.
.

Med studioblixtar bör du välja M-läget på programratten. Sedan får du leta upp var någonstans du väljer blixtfunktion. Den ska stå i ett läge som kan kallas "Alltid blixt", "Fill-flash" eller något motsvarande. Den ska INTE stå på "Wireless Flash".

Sedan finns det tre olika sätt att styra trådlöst:
1) Kamerahusets blixt.
2) IR-sändare.
3) Radio-sändare.

Ifall du använder den inbyggda blixten får du förstås inte glömma att fälla upp den. :)
.

.

M-läget är valt. Jag har 4 val på blixt. Alltid blixt,alltid blixt+röda ögon, synk till andrariddå, trådlöst läge.

Försöker lägga upp en bild på dom trådlösa manickerna jag använder. Men jag har en i blixtskon. Och en på ena blixten. Märke godex.

När du säger att det inte synkar, vad menar du då? Kommer det ingen blixt alls, eller blir en del av bilden mörk?

Studioblixtarna skjuts inte av.... Byter jag till mammas kamera så funkar det direkt.
Jag är inte den som tokpillar i menyer heller, speciellt inte när jag fått allt rätt! Så jag har så svårt att förstå vad jag lyckats med :/

Är du säker på att det inte är hårdvarufel? Det kan ju vara något trasigt i blixtskon på kameran. Funkar det med en vanlig blixt på kameran?

.

M-läget är valt. Jag har 4 val på blixt. Alltid blixt,alltid blixt+röda ögon, synk till andrariddå, trådlöst läge.
OK, det finns alltså 4 val i blixtmenyn. Men VILKET av dessa har du valt? På din, respektive på din mammas kamera? Ifall du har valt olika, så ställer du förstås in samma på din som nu är valt på din mammas kamera.
.

Du använder alltså en trådlös blixttrigger. Fabrikat Godex, skriver du - menar du inte Godox?

Kvaliteten på dessa billiga Kina-triggers är inte precis svindlande hög. Även om det står i deras specifikationer att de ska klara slutartider på t.ex. 1/200 sek, så behöver detta inte alls vara fallet. En generell regel är att ställa in kamerans slutartid på högst 1/60 sekund, kanske på en 1/30 sekund med dessa triggers.

OM det nu är så att såväl din som din mammas kamera är inställda på precis samma sätt (dvs att inte hela problemet ligger i att du eller nån ändrat på någon inställning i din kamera), så förefaller det som att antingen kameran eller det externa blixtsynksystemet plötsligt har blivit slöare. Jag skulle i så fall i första hand misstänka blixttriggersystemet, och i sista hand kameran (även om detta naturligtvis inte heller kan uteslutas).
.

Jag har prövat det. En blixt i blixtskon funkar :/
Här har du alltså en alternativ metod som gör att du direkt kan använda dig av din egen kamera medan du felsöker, eller i fortsättningen också ifall det inte skulle löna sig att fixa felet.

Om du inte vill att denna blixt ska bidra med belysning till bilden, så bör du ställa in den manuellt på lägsta effekt. Du kan också vrida blixthuvudet åt något annat håll. Går inte detta kan du också montera en bit av startsladden till en exponerad färgnegativfilm framför blixthuvudet. Detta blockerar synligt ljus från att nå motivet, men det infraröda ljuset släpps däremot igenom och triggar studioblixtarnas fotoceller, alternativt trådlösa blixtsynkmottagare.

Kolla att kontakterna är rena och gör god kontakt på kamera resp. triggersändare resp. triggermottagare och studioblixtar. K-7 har också en PC-kontakt för trådanslutning mellan kamera och blixt. Detta brukar vara den pålitligaste synkmetoden och är det bästa sättet ifall man inte besväras för mycket av att man kan få kablar i vägen.
.

Obs!

Ifall du skulle vilja köra med synksladd, så behöver du kolla synkspänningen för de blixtar du använder. Skrev inget om detta tidigare eftersom mitt eget huvudkamerasystem tål nästan vad som hest som man stoppar in i PC-uttaget (400 V och oberoende av polaritet).

Så är inte fallet för Pentax K-7. Jag har fått fram dels att mittledaren måste vara plus, vilket sällan är något problem eftersom så är fallet för nära nog alla moderna blixtar, och dels att externa blixtar med högre synkspänningar kan skada kameran (kunde tyvärr inte finna någon specifikation på vilken spänning de tål). Detta innebär att jag skulle råda dig till att se till att dina studioblixtar inte har en synkspänning som överstiger 24 V (max, helst inte över 12 V). Denna uppgift bör du finna i instruktionen till blixtarna.
.

Blev mycket pladder från min sida här... :)

Vill bara för säkerhets skull förtydliga att när jag ovan skrev:
"(kunde tyvärr inte finna någon specifikation på vilken spänning de tål)"
så syftar 'de' förstås på K-7 kamerorna, inte på studioblixtarna. Dessa brukar överleva vilka kameror som helst...
.

Vill helst slippa synkkabel då det funkat bra förr!
Ska pröva alla era tips ikväll.

Och ja märket var godex nånting. Ska nog pröva byta dom också?!

Prova de övriga tipsen först. Ifall detta inte hjälper kan du börja leta efter hårdvarufel. Känner du i så fall någon som du kan låna blixttriggers av? Bor du i närheten av Göteborg har jag lite liggande som jag kan gräva fram åt dig.
.

Kan inte vara hårdvarafel då extern blixt funkar i blixtskon. Sen BÖr det inte vara fel på triggern då den fungerar direkt jag stoppar den på mammas kamera!!! Vi har samma inställning på blixtläget, dvs alltid blixt.

ANNONS
Götaplatsens Foto