Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med trådlöst nätverk

Produkter
(logga in för att koppla)

TorO

Aktiv medlem
Har skaffat trådlös router då jag har en stationär och en bärbar dator. Lyckades till min stora förvåning få ihop det hela så att internetuppkopplingen fungerar osv. Kör båda datorerna trådlöst, och med den stationära är det inga problem alls (ta i träskallen).
Men med den bärbara, som har internt kort för trådlöshet och har funkat utan problem på jobbet, blir det bara konstigt... Datorn ansluter utan problem när man kopplar upp. Men efter ca 10 - 15 min så står det plötsligt att datorn inte är ansluten till det trådlösa nätverket... Det konstiga är att jag fortfarande kommer åt Internet osv! Sen, efter några minuter till, försvinner uppkopplingen också, då är jag verkligen inte ansluten... Jag fattar noll!
Nån som har haft liknande problem, eller nån skarp hjärna som kan begripa vad som kan va fel?
Tilläggas bör kanske att jag kör nätverket oskyddat, enbart macadresskontroll.
Tack på förhand och glad midsommar på er alla!
 
Det kan bero på två saker. Dels kan det vara så att nätverkskortet i din bärbara och din router inte riktigt gillar varandra. Vissa märken trivs inte alls ihop, särskilt inte vid högre hastigheter (54 eller 108) där standarderna är nya (och inte 108 MBPS fallet inte ens officiel=.

Det andra kan vara rena störningar. Det kan bero på allt från förbipasserande mopeder till våta hundar (det senare exemplet användes faktiskt av Netgears VD i en intervju på BBC24 för ett par veckor sedan). Kolla att signalnivån är bra i nätverksinställningarna. Det kan också vara så att du råkar använda samma kanal som någon granne vilket bör undvikas.
Det finns också vissa regler för hur närliggande kanaler bör skötas. Om ex. din granne ligger på kanal 6 så bör du ligga på kanal 11. Jag har själv haft problem med grannar som lekt med inställningarna på sina nätverk och ändrat kanaler hej vilt vilket gett mig problem då deras nätverk stört ut mitt.
 
Wlan

Hej

Jag hade liknande konstigheter plötsligt gick inte wlanet och så vips fungerade det igen,

roten till det onda: en trådlös länk till TV för att kunna se på boxen trådlöst in till sovrumstvn.

den går på 2,4GHz och är riktigt bred i frekevneutnyttjandet. dock efter vissa tester satte jag den på kanal C (vad det nu motsvarar) och mitt wlan på kanal 1, och sen dess har det fungerat bra.

Om problemet nu är samma för dig vet jag ej, men kan vara värt att kolla vad du och grannarna har för prylar i gång.

För att kolla vilka frekvenser som grannarna kör wlan med. prova med "netstubmler" (googla), mycket bra att ha vid "frekvensplanering" i kvarteret.

mvh

Markus
 
Re: Wlan

snakehult skrev:
Hej

Jag hade liknande konstigheter plötsligt gick inte wlanet och så vips fungerade det igen,

roten till det onda: en trådlös länk till TV för att kunna se på boxen trådlöst in till sovrumstvn.

den går på 2,4GHz och är riktigt bred i frekevneutnyttjandet. dock efter vissa tester satte jag den på kanal C (vad det nu motsvarar) och mitt wlan på kanal 1, och sen dess har det fungerat bra.

Om problemet nu är samma för dig vet jag ej, men kan vara värt att kolla vad du och grannarna har för prylar i gång.

För att kolla vilka frekvenser som grannarna kör wlan med. prova med "netstubmler" (googla), mycket bra att ha vid "frekvensplanering" i kvarteret.

mvh

Markus

Netsumbler är ett(av många) väldigt bra program i nätverkssammanhang. Man kan ju även se hur täckningen ser ut beroende på var man befinner sig och hitta trådlösa nätverk bättre än XP gör original.

För den mer intresserade inom nätverk kan även Commview rekommenderas, kostar lite men är bra!
 
Hmm.. Med tanke på att jag bor på landet och är den enda i grannskapet som kör trådlöst så är det antagligen kompabiliteten som är problemet då då routern är av rätt nytt snitt. Frågan får väl bli om man kan uppgradera programvaran för kortet i den trådlösa då. Helt inkompatibla kan de ju knappast va eftersom det ansluter bra från början.
 
TorO skrev:
Hmm.. Med tanke på att jag bor på landet och är den enda i grannskapet som kör trådlöst så är det antagligen kompabiliteten som är problemet då då routern är av rätt nytt snitt. Frågan får väl bli om man kan uppgradera programvaran för kortet i den trådlösa då. Helt inkompatibla kan de ju knappast va eftersom det ansluter bra från början.
Till att börja med bör du se till att alla inblandade enheter kör enligt standarden. Den snabbaste standard som finns är IEEE 802.11g, 54 Mb/s. Allt som kör snabbare är icke-standard, och det är då osannolikt att enheter från olika tillverkare fungerar bra ihop.

Den äldre standarden 802.11b, 11 Mb/s, kan samexistera i samma nät som 11g-enheter, men sänker prestandan i hela nätet (alla enheter går långsammare, men fungerar fortfarande).

Om du har ställt in alla enheter att köra enligt standarden och det fortfarande fungerar lika dåligt, så kan det vara idé att leta efter externa störkällor.

PD
 
Kan berätta att problemet är löst!
Jag körde på programvaran för kortet istället för standardwindowsgrejen för trådlöshet. Och då funkade det. Och nu vet jag vad den lilla ikonen var bra till.
Tack för alla tips!
 
ANNONS