Annons

Problem med utskrift/bläckstråle

Produkter
(logga in för att koppla)

academic

Aktiv medlem
Hej,

Jag har en HP 970Cxi med nya färgpatroner, rätt drivrutin och HP bästa fotopapper 10*15.

Varför blir inte utskrifterna "bra"? På skärmen är bilderna skarpa och "perfekta" med efter utskrift blir exempelvis ansikten "brusiga"

Måste man justera bildena i PH innan utskrift, exvis USM?

Tacksam för tips hur andra gör.

PS använder Canon 20D DS

Kan det va så enkelt att du inte ändrat pappertyp o kvalitetsnivå i utskriftprogrammet?

Vad har du för upplösning/storlek på bilden?

USM måste nästan alltid användas om man vill få bra skärpa. Det finns åtskilliga inlägg om det tidigare.

hej, Nej jag har ändrat till HP Premium + och väljer 1200*2400 upplösningen.

Bilden är direkt från kameran med bästa JPG-format. Jag använder ACDSEE 7 för att skriva ut den.

Kanske är det så att skrivaren som köptes 1999 inte håller måttet trots 1200*2400 upplösning.

HP DeskJet 970CXi går utmärkt att skriva ut bilder med.

Du skriver att du valt upplösning 1200x2400, var då? Filen som du skickar till skrivaren ska ha 300 dpi upplösning. När du väljer papper väljer skrivaren själv utskriftskvalitet och upplösning. Bilder för utskrift på bläckstråleskrivare måste alltid skärpas mer än vad som ser bra ut på skärmen.

Hm...i drivrutinen för skrivaren kan man välja mellan två inställningar; 1200*2400 eller någon annan som jag inte kommer i håg..just nu

Men, jag måste hem och testa att skärpa upp bilden och möjligtvis spara om den till 300 dpi.

Har inte använt skrivaren på flera år så jag är lite ringrostig.

ANNONS
Götaplatsens Foto