Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

problem med Zeiss 85 1.4 ZF i kyla?

Produkter
(logga in för att koppla)

Boyracer

Avslutat medlemskap
Hej på er!
Är det någon av er som hört talas om att slutaren ska "kärva" på en zeissglugg pga kyla?
Jag har precis sålt mitt objektiv, som jag aldrig haft några problem med. Jag har kört den på en D3s och en D3x. Köparen säger nu att det funkar bra på 1.4-2.8 men allt över det så blir det kasst. Bilderna blir överexponerade. Han har en D700.
Nån som har något tips?

Du menar bländaren, det finns ingen slutare ZF-objektiven.

Sådant kan faktiskt hända, ja. Den vanligaste orsaken är att det har kommit in lite olja på bländarlamellerna, då blir dessa för tröga så att de inte hinner blända ner till den valda arbetsbländaren vid exponeringen. Det blir förstås inga problem när man kör på full öppning.

Detta problem kan inträffa även med objektiv av annat märke - har själv råkat ut för det. Löste problemet genom att plocka isär objektivet delvis och tvätta rent bländarlamellerna i ispropylalkohol. Mycket försiktigt! Det besvärliga var att få tillbaka lamellerna och få dem att ligga kvar i rätt läge medan man skruvade ihop objektivet igen. Det blev (i mitt fall) inga problem alls med försämring av objektivets bildkvalitet efteråt, vilket jag var lite orolig för. Det rörde sig dock om ett billigare objektiv, så jag tyckte inte att jag hade så mycket att förlora.
.

Tror att jag har ett liknande problem på mitt Minolta 85/1,4.
När jag jobbar med det i kyla, tex vid skridskoåkning, dröjer det inte så länge förrn den kamera det sitter på slutar fungera o säger Error. Jag får ta av obj , stänga av kameran o så sätta på igen. Ibland går inte ens det.
Kamerorna har varit en Sony A50 o nu senast en splitterny A99. I mitt fall har det inte med kameran att göra, jag var in med det till Assist som har servicen på Sony. Han visade att det är upp-o nerbländningsmekanismen som kärvar, sannolikt pga av olja som "torkat". Mitt obj är mer än 20 år så det är ganska sannolikt. Tar man av objektivet kan man manuellt testa hur upp- o nerbländningmekanismen funkar (eller inte funkar), som på mitt. Där gick det hjälpligt att få igång den gm att jobba med mekanismen manuellt en stund.
Hälsningar/ Björn T

Olja på bländarlamellerna brukar väl mest drabba riktigt gamla objektiv och ZF 85/1,4 har väl inte funnits så förskräckligt länge, men det låter onekligen som att det är problemet.

Vet du vad köparen har för kamera? D3:eek:rna har nog kraftigare mekanik för nedbländning än billigare kameror (för att kunna ta snabba bildserier) och i och med det kanske de klarar av att blända ner de tröga lamellerna, medans en billigare kamera inte gör det. Jag har ingen aning om det är så, men det skulle kunna vara en förklaring till att du inte märkt av det.

Olja på bländarlamellerna brukar väl mest drabba riktigt gamla objektiv och ZF 85/1,4 har väl inte funnits så förskräckligt länge, men det låter onekligen som att det är problemet.

Vet du vad köparen har för kamera? D3:eek:rna har nog kraftigare mekanik för nedbländning än billigare kameror (för att kunna ta snabba bildserier) och i och med det kanske de klarar av att blända ner de tröga lamellerna, medans en billigare kamera inte gör det. Jag har ingen aning om det är så, men det skulle kunna vara en förklaring till att du inte märkt av det.

Jo det är jag som köpt det objektivet.. jag har en D700 och har dom problemen med detta objektiv..
Har förövrigt Zeiss 21 35 50 100mm och alla dom funkar klockrent..
dock så är det problem med zeiss 85 som jag köpt .. objektivet är i kanonskick osv..
dock så funkar det bra på 1.4-2.8 ..sedan så vid lägre bländare så blir dom överexponerade och på från 11-16 mkt överexponerade.. snackat med Focus Nordic och dom tror på bländar strul..
tråkigt iallfall
lägger upp jämförelse tagna efter varandra med zeiss 100Mp och zeiss 85 på f 16

http://www.flickr.com/photos/59004610@N02/8406822062/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/59004610@N02/8405729521/in/photostream/

förövrigt så kan ni se att Zeiss 85 bilderna jag lagt upp är hyffsat bra och är tagna upp till f4
dom flesta är på 1.4-2.8

Ronny //

Senast ändrad:
Det är nog som sagt bländarproblem, men du borde kunna verifiera det genom att ställa in gluggen på en liten bländaröppning och kolla om skärpedjupet ändå är väldigt kort (med ett närbeläget motiv). Du kan också testa om objektivet verkar blända ner ordentligt genom att trycka in knappen för skärpedjupskontroll (du måste ställa in någon av knapparna på framsidan av D700 för detta om det inte redan är gjort). Även om det fungerar med skärpedjupskontrollen kanske det går att se med blotta ögat i sökaren om den bländar ner långsammare än dina andra gluggar.

Det är trist när prylarna inte funkar som de ska, men det där borde vara tämligen snabbfixat hos verkstaden tycker jag.

Det var ju tur att inte jag köpte det då... Men skämt åsido köpte jag ett annat exemplar som jag tog ut nu i den 10-gradiga kylan och snabbtestade på bländare 8 i kvällsmörkret med blixt. Men jag är lite frusen så det blev bara 10 minuter... Men det var inga problem under den tiden i alla fall... Så jag håller med om att det måste vara något strul med bländarlamellerna.

ps fast det blev ju en spännande highkeybild!

---
lägger upp jämförelse tagna efter varandra med zeiss 100Mp och zeiss 85 på f 16

http://www.flickr.com/photos/59004610@N02/8406822062/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/59004610@N02/8405729521/in/photostream/

förövrigt så kan ni se att Zeiss 85 bilderna jag lagt upp är hyffsat bra och är tagna upp till f4
dom flesta är på 1.4-2.8

Ronny //
Bilden du fick med Zeiss 85 mm objektivet nedbländat ser ut precis som de bilder jag fick med objektivet jag berättade om, innan jag rengjort det. Sedan blev bilderna normala, som du får med ditt 100 mm-objektiv. :)

I övrigt verkar ju 85/1,4-objektivet vara som man förväntar sig av ett Zeiss-objektiv, så det är självfallet lönt att låta rengöra det.
.

Tackar.. får väl testa lite mera..
Vi skall kolla och lösa det Marcus och jag så det är nog inga problem
kan ju faktiskt vara så att jag har något strul med min kamera.. fast ett verkar långsökt det med när
alla dom andra objektiven funkar som det skall..

Ronny//

Tackar.. får väl testa lite mera..
Vi skall kolla och lösa det Marcus och jag så det är nog inga problem
kan ju faktiskt vara så att jag har något strul med min kamera.. fast ett verkar långsökt det med när
alla dom andra objektiven funkar som det skall..

Ronny//

Det är nog inga problem med kameran, men jag håller fortfarande på min teori att det kan vara så att mekaniken i D3 är kraftigare och klarar att blända ner tröga lameller snabbare. Hur som helst är ju objektivet inte friskt om det beter sig på det viset ...

Det är nog inga problem med kameran, men jag håller fortfarande på min teori att det kan vara så att mekaniken i D3 är kraftigare och klarar att blända ner tröga lameller snabbare. Hur som helst är ju objektivet inte friskt om det beter sig på det viset ...

Oki.. kanske är svårt att känna men jag tycker att bländarringen och bländarpiggen känns
rätt smidig och lätt men det kanske inte går att känna?
Men visst något strul är det
Dock när jag pratade med Focus Nordic idag så trodde han mellan tummen och pekfingret
på en kostnad minst 1500-2000 för en service.. låter det rimligt ?
Jaja vi får väl se hur vi löser detta.. dock så är det rätt märkligt när objektivet inte är mycket äldre än 2år gammalt ..så jag vet inte om det är någon garanti kvar eller om det precis har gått ut

Mja, det förefaller lite saftigt, i alla fall om det räcker med enbart rengöring. Vilket enligt de beskrivna symptomen verkar vara det mest sannolika.
.

Om objektivet inte är äldre än så tycker jag inte det borde ha såna problem om det inte råkat ut för fysisk åverkan. Skulle det röra sig om olja på lamellerna tycker jag spontant att det är något Zeiss borde ta på goodwillkontot :)

Alternativet är att det är ett problem som funnits från början, men som inte märkts på D3:eek:rna, och då är det förstås också något som borde åtgärdas utan kostnad.

Om objektivet inte är äldre än så tycker jag inte det borde ha såna problem om det inte råkat ut för fysisk åverkan. Skulle det röra sig om olja på lamellerna tycker jag spontant att det är något Zeiss borde ta på goodwillkontot :)

Alternativet är att det är ett problem som funnits från början, men som inte märkts på D3:eek:rna, och då är det förstås också något som borde åtgärdas utan kostnad.
Vi får väl se.. inget som syns på objektivet iallfall vad jag kan se..
tack skall ni ha för hjälp och tips osv.. tar resten med Marcus sen och
hoppas vi löser detta

Vi får väl se.. inget som syns på objektivet iallfall vad jag kan se..
tack skall ni ha för hjälp och tips osv.. tar resten med Marcus sen och
hoppas vi löser detta

Återkom gärna om ni får svar från Zeiss vad det beror på - det kan kanske vara av intresse för andra ägare av dylika gluggar :)

En ny teori...

Fått svar från Zeiss idag. De tyckte det var väldigt konstigt eftersom det inte ens är tre år gammalt. De bad att vi skulle kolla med skärpedjupskontrollknappen för att se om de verkade gå segt.
Men Ronny var hemma idag och testade och det verkade funka..
Då slog det mig att objektivet har legat oanvänt sen september. Innan det så hade jag gjort ca 1200 exponeringar sen det var nytt. Av dessa så var enbart ca 50 på bländare f/11 -f/16. (Trodde först inte att jag hade en enda bild på f/11 -f/16. Ca 1000 av bilderna var mellan f/1.4-f/2.0.
Nya teorien är helt enklet att det legat still för länge och behöver köras in igen..
Men Ronny ska testa lite igen så får vi se hur det går.

Kan vara tänkbart. Vi får hoppas att det är så, för lite igångsättningsexercis lär ju inte bli särskilt kostsamt...
.

ANNONS
Götaplatsens Foto