Annons

Problem vid fotografering mot solen

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har nyligen införskaffat (min första) digitala kompaktkamera, en Canon Ixus 55, och har stött på följande problem (med risk för extrem nybörjarvarning):

När jag fotograferar mot solen blir det kraftig lodrät vit linje över hela bilden. Jag har på olika sätt försökt bli av med den (genom att byta program, underexponera med mera), men det går inte. Vad beror detta på? Kan jag bli av med problemet? Jag hoppas verkligen det...

oskarlundgren skrev:
Jag har nyligen införskaffat (min första) digitala kompaktkamera, en Canon Ixus 55, och har stött på följande problem (med risk för extrem nybörjarvarning):

När jag fotograferar mot solen blir det kraftig lodrät vit linje över hela bilden. Jag har på olika sätt försökt bli av med den (genom att byta program, underexponera med mera), men det går inte. Vad beror detta på? Kan jag bli av med problemet? Jag hoppas verkligen det...

Jag tror inte att någon kamera klarar av att exponera rätt om man försöker att fotografera solen.
/Thomas..

Här är ett exempel på hur det kan se ut, vilket kanske är bättre än min beskrivning. Strecket är som synes inte alltid vitt. Jag tycker det i vilket fall ser heltokigt ut. När jag har fotograferat analogt har det blivit solkatter, men det här...

Bilagor

• streck.jpg
    streck.jpg
    11.4 KB · Visningar: 289
Jag har aldrig sett nåt liknande från mina digitalkameror.
Ser ut som kameran/sensorn inte kan hantera det extremt skarpa ljuset utan gör nån lila historia.
Eller möjligen att det blir en extrem lila överstrålning i optiken. (gissar lite)

Svårt att säga om det bara är just ditt ex som inte är bra eller om det är modellrelaterat.

Du får vädja till andra Ixus-ägare här på fs att testa.

Aldrig någonsin sett. Maila Canon och fråga. Kan det vara nån feltolkning av "supervit"?

Prova om du har Photoshop att markera färgområde. Klicka och dra tills allt det lila är markerat, fyll sen det området med en bra vit färg.

Men så ska det absolut inte vara!

Liknar de fenomen man kan få med D70 om man fotar mot solen.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=21070&highlight=d70+mot+solen
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=36022&highlight=d70+mot+solen

Man får likadana fenomen på Canon 1D åxå, för den delen.

Jag vet inte om det är normalt på IXUS:arna, men på en del kameror blir det iaf så. Lösningen är (iaf på D70/D50/1D) en längre slutartid, vilket innebär att man får blända ner. Jag vet inte om det går att själv välja bländare på IXUS55, men om det går, så testa det.

ANNONS
Götaplatsens Foto