lahoo
Aktiv medlem
Följande är skickat till Nikon men jag tänkte kolla om någon av er har råkat ut för motsvarande eller har tips i övrigt.
---------------------------------------------------------
Problemet jag har är att D800 vid intervallfotografering och inspelning av timelapse ibland hoppar över att ta bilder utan att vara relaterat till fokusering.
Steg-för-steg instruktion:
1) ställ in manuell fokus för att undvika att intervallmissar beror på att AF misslyckas
2) ställ in S- eller M-läge
3) sätt slutartid till 1/1,3s (0,77s)
4) starta intervallfotografering eller inspelning av timelapse med ett intervall på 1" och, för intervallfotografering, en exponering per intervall.
Resultatet är att det under tiden fotograferingen pågår så görs en exponering per sekund 3 intervall i rad, enstaka gånger 4 stycken, och därefter hoppas ett intervall över för att sen ta tre eller fyra bilder till och missa ett tillfälle.
[...]
Problemet beror inte på minnesbuffertproblem då jag
1) gjort testerna med JPEG
2) använder ett SanDisk Extreme Pro SDHC-kort med 95MB/s
3) kameran inte indikerar något lägre än "r20"
---------------------------------------------------------
Problemet jag har är att D800 vid intervallfotografering och inspelning av timelapse ibland hoppar över att ta bilder utan att vara relaterat till fokusering.
Steg-för-steg instruktion:
1) ställ in manuell fokus för att undvika att intervallmissar beror på att AF misslyckas
2) ställ in S- eller M-läge
3) sätt slutartid till 1/1,3s (0,77s)
4) starta intervallfotografering eller inspelning av timelapse med ett intervall på 1" och, för intervallfotografering, en exponering per intervall.
Resultatet är att det under tiden fotograferingen pågår så görs en exponering per sekund 3 intervall i rad, enstaka gånger 4 stycken, och därefter hoppas ett intervall över för att sen ta tre eller fyra bilder till och missa ett tillfälle.
[...]
Problemet beror inte på minnesbuffertproblem då jag
1) gjort testerna med JPEG
2) använder ett SanDisk Extreme Pro SDHC-kort med 95MB/s
3) kameran inte indikerar något lägre än "r20"