Annons

Problemn med EF 50mm 1:1.4

Produkter
(logga in för att koppla)

CalleX

Aktiv medlem
Jag köpte en 10D för ett tag sedan. Med kameran följde det ett 50 mm 1:1.4 i princip gratis eftersom AF'en lagt av. Jag var glad bara att få ett objektiv så att jag kunde fota så jag fotade glatt manuellt ett par dagar. MEN så helt plötsligt så märkte ag att AF'en hoppat igång igen! Så jag njöt av kameran och objektivet....ett tag. Nu har AF'en lagt av igen men hoppar igång igen ibland. Dessutom har jag blivit bortskämd med AF'en...

Frågan nu är alltså vad som kan vara felet och om det är värt att skicka in objektivet för rep?

Det rör sig inte om att taggkransen blivit skadad om jag har förstått det rätt så där gick det uppenbara bort!

Kanske räcker med att göra ren kontaktytorna mellan kamera och objektiv med sprit på en trasa. Gör rent både på kameran och på objektivet.

Har du testat med något annat objektiv för att säkerställa att det inte är kameran?

Tack för det snabba svaret! Jag tror inte att det är fel på huset på grund av ett par anledningar. När jag köpte kameran så fick jag testa med ett annatobjektiv för att jag skulle kunna se att huset fungerade (dessutom så betalda jag mindre för hela paketet än vad objektivet går för på begagnatmarknaden). Dessutom så kan jag känna att det rycker i fokusringen lite svagt när jag trycker in avtryckaren till hälften - det märks alltså att det går fram signaler till objektivet och att motorn reagerar men att den liksom inte orkar. Nu har jag putsat kontakterna en gång utan någon förändring och jag ska försöka testa objektivet på ett annat hus och testa ytterligare ett objektiv på mitt hus bara för att vara säker.

Med säkerhet....

...brott i taggkransen vid micro-motorn. Detta är en svak sida med detta objektiv, och händer när det får ett stöt/slag mot frontdelen.
Rep. kostar ca 1500,-, men kolla med Canon RCC för exact nypris.
/Erik J

fujicanon skrev:
Jo, jag!

Ok - menade inte att jag inte litade på vad du sa. Bara att när jag läst om taggkransen så har symptomet varit att både manuell och autofokus tvärdött och det är ju inte fallet här. Jag hoppades att felet skulle vara något annat - men nu vet jag!

ANNONS
Götaplatsens Foto