Annons

Produktbilder på hemsidan

Produkter
(logga in för att koppla)

MatsFald

Aktiv medlem
Låt säga att jag fotograferar en flaska med parfym från ett känt märke, och använder bilden på min hemsida för marknadsföring.
Behöver man kontakta parfymföretag för att tillåtelse att använda bilden på hemsidan?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Klipp ur lag om namn och bild i reklam.

Om person i texten nedan kan betyda juridisk person så får du inte göra det.

1 § Näringsidkare får icke vid marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet använda framställning i vilken annans namn eller bild utnyttjas utan dennes samtycke. Med namn jämställs annan beteckning som klart utpekar viss person.
Ur https://lagen.nu/1978:800
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Lawline tolkar varumärkeslagen:

”Sammanfattningsvis säger huvudregeln att du inte i näringsverksamhet och marknadsföring kan använda någon annans varumärke utan innehavarens tillstånd. ”

 

fotobollfoto

Aktiv medlem
För en fotbollsfotograf skulle varumärkeslagen göra det svårt att publicera sin portfolio för att marknadsföra sig själv som fotograf. Andras varumärken är väldigt svåra att undvika inom idrott. Även på knattenivå används märkeskläder och ofta har klubben en sponsor vars varumärke är tryckt på matchkläderna.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Om det är ”portfoliobilder” där du visar upp din förmåga som fotograf tvivlar jag på att någon skulle bråka. Under förutsättning att produkten inte framställs negativt på något vis. Men varför inte bara kolla med företaget bakom varumärket.

För några år sedan hade Toyota tv-reklam där en man försökte få sin Ford att bli bättre genom att montera ett Toyota-märke på den. Undrar vad Ford tyckte om det.
 

MatsFald

Aktiv medlem
Om det är ”portfoliobilder” där du visar upp din förmåga som fotograf tvivlar jag på att någon skulle bråka. Under förutsättning att produkten inte framställs negativt på något vis. Men varför inte bara kolla med företaget bakom varumärket.

För några år sedan hade Toyota tv-reklam där en man försökte få sin Ford att bli bättre genom att montera ett Toyota-märke på den. Undrar vad Ford tyckte om det.
Jag har fotograferat en produkt som sälj av ett företag som själv inte äger produkten, utan är återförsäljare. Jag kontaktade företaget som äger produkten, de var inte jätte sugna på att jag använder bilden på min hemsida.
 
ANNONS