Annons

produktbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

deadwish86

Medlem
hejsan.
vet ej om jag har lagt denna tråden rätt.

nu är de så här att vd för mitt jobb fick fnys på att jag vart duktig på att fotografera (nja kan väl om jag vill)
nu är de så att han vill att jag ska fota produktbilder till hemsidan och katalogen över våra produkter.

han anser att de tar en halvdag (4 timmar) att fota närmare 70 olika produkter vilket jag tror kommer att ta minst 2 arbetspass (16 timmar) inkl redigering i lr.
jobbar som industribagare och har sagt till vdn att jag kanske ställer upp och gör de men frågan är att jag gör en stor besparing på att göra de istället för att hyra en fotograf för att göra det.

vad tror ni mellan TUMME och PEKFINGER vad det hade kostat för en fotograf att göra dessa produktbilderna?

om jag säger ja till att göra det så återkommer jag med andra frågor :)

Mvh Magnus
 

lumor_

Aktiv medlem
Hur lång tid det tar beror mest på ambitionsnivån. Ska varje bild visa snyggt uppskurna bröd med varierade stilleben frukter och grönsaker som ska läggas upp, kanske pålägg och upphälld dryck... Ja, då tar det ju två dagar minst inkl förberedelser. Ska det vara bröd i förpackning på vit bakgrund kan man fixa det på några timmar. Ljussätt, ha kameran på stativ och langa fram varje produkt, klick, nästa...
Vad är förväntningarna på bilderna?
 

deadwish86

Medlem
Hur lång tid det tar beror mest på ambitionsnivån. Ska varje bild visa snyggt uppskurna bröd med varierade stilleben frukter och grönsaker som ska läggas upp, kanske pålägg och upphälld dryck... Ja, då tar det ju två dagar minst inkl förberedelser. Ska det vara bröd i förpackning på vit bakgrund kan man fixa det på några timmar. Ljussätt, ha kameran på stativ och langa fram varje produkt, klick, nästa...
Vad är förväntningarna på bilderna?
Det är lite olika. 60% av bilderna kommer ju att vara vit bakgrund o påsbild och sen resten är tårtor som får göras på beställing och lite annat.

Om jag känner vdn rätt så har han stora krav.
Men jag har ca 140kr/tim när jag jobbar men anser att detta är utanför mitt jobb även om de skulle vara på arbetstid. Kan jag begära mer i lön under denna fotograferingen el dylikt?
 

Janne H

Aktiv medlem
Det är lite olika. 60% av bilderna kommer ju att vara vit bakgrund o påsbild och sen resten är tårtor som får göras på beställing och lite annat.

Om jag känner vdn rätt så har han stora krav.
Men jag har ca 140kr/tim när jag jobbar men anser att detta är utanför mitt jobb även om de skulle vara på arbetstid. Kan jag begära mer i lön under denna fotograferingen el dylikt?
Jag levererar produktbilder till flera stora företag, nationella och internationella, kostnad per bild 300-500:-/st ex moms och resa.

Hälsn.

Janne Höglund

www.fjh.se
 

Janne H

Aktiv medlem
Det är lite olika. 60% av bilderna kommer ju att vara vit bakgrund o påsbild och sen resten är tårtor som får göras på beställing och lite annat.

Om jag känner vdn rätt så har han stora krav.
Men jag har ca 140kr/tim när jag jobbar men anser att detta är utanför mitt jobb även om de skulle vara på arbetstid. Kan jag begära mer i lön under denna fotograferingen el dylikt?
Vill inte vara oartig, men anlitar han dig för att du är billig eller bra??
 

Janne H

Aktiv medlem
Bra och bra vill jag nog inte påstå att jag är men kan göra ett försök plus man kan bli bättre på de. Man måste ju bara någonstans.
Skulle nog vilja säga att de är 70% billigt och 30% bra kanske...
Som med allt annat vi människor gör, träning ger erfarenhet. Ju mer vi tränar desto bättre blir vi, sedan om det gäller bakning eller att springa 100 m spelar inte så stor roll. Har du tränat mycket på här typen av fotografering, ljussättning, komposition?
 

deadwish86

Medlem
Som med allt annat vi människor gör, träning ger erfarenhet. Ju mer vi tränar desto bättre blir vi, sedan om det gäller bakning eller att springa 100 m spelar inte så stor roll. Har du tränat mycket på här typen av fotografering, ljussättning, komposition?
Då när jag köpte min första systemkamera så blev de en del träning med en blandning av stilleben/produktbilder så grunderna finns där i bakhuvudet någonstans. [emoji1]
 

Janne H

Aktiv medlem
De vart precis de jag skulle skriva med. [emoji1] har du några tips?

Produkt tält och belysning?
Lite av budget då jag antar jag får bekosta sånt själv.
Med ett produkttält kan du belysa motiven, vill du däremot ljussätta och lära dig göra bra bilder med riktigt känsla, djup och snygg komposition är det softboxar, raster o reflektorer som är de rätta verktygen.
 

deadwish86

Medlem
Med ett produkttält kan du belysa motiven, vill du däremot ljussätta och lära dig göra bra bilder med riktigt känsla, djup och snygg komposition är det softboxar, raster o reflektorer som är de rätta verktygen.
Ok. Får förhandla lite med vdn ang utrustning o se vad han kan sponsra med först o främst[emoji6]
 

HÅHÅ

Aktiv medlem
Hej Magnus

Tror inte det behövs så avancerad utrustning.
Sök upp ett bra ljust ställe där du alltid har samma ljusförhållanden.
Använd Raw och du fixar vitbalansen.

Såg att det var tårtor och bröd mm. Du skall fota.
Vi köper bröd hos ett litet bageri nära Borås.
Kolla på instagram: lillabagerietfrufallan
samtliga bilder tagna med Iphone, lysrörsljus. Ingen bildbehandling i dator.
Hälsningar
Håhå
 

deadwish86

Medlem
Hej Magnus

Tror inte det behövs så avancerad utrustning.
Sök upp ett bra ljust ställe där du alltid har samma ljusförhållanden.
Använd Raw och du fixar vitbalansen.

Såg att det var tårtor och bröd mm. Du skall fota.
Vi köper bröd hos ett litet bageri nära Borås.
Kolla på instagram: lillabagerietfrufallan
samtliga bilder tagna med Iphone, lysrörsljus. Ingen bildbehandling i dator.
Hälsningar
Håhå
Okej de ska jag kolla
 

Janne H

Aktiv medlem
Hej Magnus

Tror inte det behövs så avancerad utrustning.
Sök upp ett bra ljust ställe där du alltid har samma ljusförhållanden.
Använd Raw och du fixar vitbalansen.

Såg att det var tårtor och bröd mm. Du skall fota.
Vi köper bröd hos ett litet bageri nära Borås.
Kolla på instagram: lillabagerietfrufallan
samtliga bilder tagna med Iphone, lysrörsljus. Ingen bildbehandling i dator.
Hälsningar
Håhå
Om det är ok med att både grädde o mjöl skiftar i grönt o magenta så visst funkar en Iphone o blandljus ;-)
 
ANNONS