Annons

Produkter i kameraväskan syns ej under "Utrustning"

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
Man kan lägga andra proukter än kameror och objektiv i sin kameraväska (i mitt fall la jag i Pocket Wizard och Manfrotto 244RC) men dom dyker inte upp i listan under "Utrustning" i informationen för ett foto. Däremot finns en flik "Bilder" i produktinformationen som då aldrig kommer att länka till några exempel på bilder där produkten använts. (?)

Vi har bara med de kategorier där det verkar intressant att kunna se bilder tagna med utrustningen, för att begränsa listan där lite.

Men det kanske finns produktkategorier vi missat, men vilket stativ man använt tex verkar väl inte så intressant - eller?

Fast jag tycker det kan vara intressant att se om bilden tagits med stativ eller handhållet. Även om just märket inte är av största betydelse ;-)

Nja, jag förstår tänket, speciellt om det bara är sånt som bildkvalitet och bildvinkel för ett objektiv som man vill exemplifiera, men kanske kan det finnas intresse för annat är bara kamera och objektiv. Dom basketbilder jag hade i åtanke togs genom att montera en kamera bakom basketkorgen med Manfrotto-armen och kameran avfyrades med hjälp av Pocket Wizards. Jag har fått en hel del frågor om det, så min tanke var att det kunde vara ett exempel på vad dom prylarna kan vara bra till.

Men, no big deal, jag kan leva utan den funktionen. :)

Man kan lägga andra proukter än kameror och objektiv i sin kameraväska (i mitt fall la jag i Pocket Wizard och Manfrotto 244RC) men dom dyker inte upp i listan under "Utrustning" i informationen för ett foto. Däremot finns en flik "Bilder" i produktinformationen som då aldrig kommer att länka till några exempel på bilder där produkten använts. (?)

Fast det beror väl på att det är exif för jpeg som bringar den informationen i direkt anslutning till bilden?

Nej, på informationssidan för en bild kan du välja in produkter från en lista som tar sitt innehåll från din Kameraväska. Listan innehåller dock inte alla produktkategorier enligt ovan, utan bara vissa kategorier som t.ex. kamerahus och objektiv.

Viss info visas också i ett annat fält för eventuell övrig utrustning och det tas från EXIF-datat. Har du inget i din kameraväska så visas bara detta.

Prova att lägga din kamera i din Kameraväska, redigera en bild och välj in kameran som info från listan så ser du hur det fungerar.

ANNONS
Götaplatsens Foto