Annons

proffs filmval..

Produkter
(logga in för att koppla)

haze

Aktiv medlem
Tips på bästa dagsljus 35 dia önskas.
Användningsområde:
Starkt solljus med hårda skuggor. Mest natur, hav och arkitektur. Finkornigt och färgrikt. Även tips på filter dito.
Har kört digitalt sista 6-7 åren och tappat kollen på marknaden för dia.
Körde tidigare bara Kodak-produkter.
Tacksam för tips..recentioner var ganska tomt i detta ämne.

Kodak Ektachrome 100 VS är en mycket bra och populär film som är väldigt allround. I amatörversion heter den Elitechrome Extracolor.

ok tack för svar, har sett en del debattera denna film, men fick för mig att de jobbade med mer kvälls och nattbilder. Vad är det för skillnad på de du nämner? proffs/amatör? Lagringstid bara eller?//haze

Senast ändrad:
Velvia och E100VS/EBX är likartade filmer med hög kontrast. Jag brukar helst undvika dem i såna ljusförhållanden som du nämner, speciellt om det finns skuggor med i bild som inte får bli för dominanta. Men regler är till för att brytas och ibland kan det vara så himla skönt med en överpolariserad velviabild i fullt solsken med vita moln mot blåsvart himmel :)

En lite snällare film är Astia/Sensia. En ganska bra partner till Velvia om man vill ha två filmer och täcka upp många förhållanden.

Jo skuggor blir det :). Tyvärr blir de oftast så hårda att man inte har någon kontrast kvar. (gäller digitalen, har inte kört dia på flera år) I andra fall som du säger blir det härliga kontraster. Skulle nog vara bra med alternativen du nämner att mixa med.
Tack för svar, nu är det väl bara att testa..
//Haze

Jag har använt Kodaks 100S, så länge den funnits. Men sista halvåret har jag plåtat uteslutande med Fujis 100F.

Fuji:n är mer äkta i färgåtergivningen. Kodak 100S har en lustig förmåga att inte hålla sig helt neutral i lågdagrar.

Velvia och Kodak 100VS har jag bara använt lite då och då. Dom ger ett lite onaturligt intryck av färger. (högst personliga åsikter!)

Ska bilderna scannas så skulle jag satsa på en så äkta/neutral bild som möjligt från början.

/Jacob vP

Fuji 100F ger lite blekare färger men skannar man bilderna får man ca 1 steg bättre täckning in i skuggorna jämfört med Velvia och E100VS. I alla fall man skannrar i rimliga prisklasser (<20000).

man tackar och bugar för alla tips! Finns det andra aspekter som påverkar valet. Som att Kodak förr gick åt blått och Fuji mot grönt. Och prisbilden tex. //haze

ANNONS
Götaplatsens Foto