Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsjobb med 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nä, det är väl inget självändamål med ett dåligt hus (vilket inte P.G. tycker heller) Jag tycker att min 20D är mycket bättre att använda än 300D/350D . Snabb buffert är däremot inte så viktigt för mig. Hade jag haft obegränsat med pengar hade jag köpt en 1Ds MarkII för att öva landskapsfotografering, en digital mellanformatskamera mm mm. Det enda det handlar om är pengar och prioriteringar i det fallet. Trots allt är detta mest en hobby för mig. Jag antog när du ställde dina frågor att pengar begränsade, annars är det ju bara att köpa det bästa och mesta direkt! Det hade jag säkert gjort. Det finns en viktig ekonomisk aspekt med de digitala husen och det är värdeminskningen. Den är katastrofal. Värre än bilar t o m. Min 300D kostade mig faktiskt 700kr i månaden!
 
visst... värdeminskningen är helt jobbig... men vad säger att man tänker sälja den? Tänker iaf hålla fast i min 350d tills slutaren pajar... tänker lägga pengar på glas istället...

Peace out.
 
Arlemo skrev:

Jag är införstådd med att kameran är undermålig/inte tålig nog för dagligt proffsbruk, men min fundering var om det är någon som gör enstaka jobb, reportage, fotouppdrag mm med den kameran, eller är den uteslutande för amatörbruk?

Oj, mycket missförstånd här. Lite klargöranden:

1. 350D ger bildkvalitet som räcker för professionellt bruk.

2. 350D har alla funktioner som krävs av en kamera (med undantag för om man är specialiserad på sportfoto)

3. De flesta fotografer kräver inte vädertälighet. Dels är inte alla fotografer pressfotografer, dels så är de vädertätade kamerorna ändå för dyra för väldigt många frilansare.
D70, D100, 10D, 20D, 300D mm är väldigt vanliga bland frilansare.

Om den inte används för jobb, vad faller det på? 350D + bra gluggar ger ju i det närmaste identisk bildkvalitet som 20D med samma gluggar, i många situationer.

Bra objektiv är viktigare än om man har 20D eller 350D eller 1D mark II. Det är först och främst optiken som ger bildmöjligheter.

Spelar den helt enkelt i en för låg division?

Nej. Den har fulla kontrollmöjligheter vilket inte 300D hade och därför duger 350D.

Är det inte trovärdigt att komma med en 350D när det gäller?

Om man har en professionell inställning till fotografering bryr man sig inte om vilken kamera man har utan bara om den gör jobbet eller inte. Folk har ju inte heller koll på vad du har för kamera och skulle de ha det så vad spelar det för roll.

Är upplösningen för låg?

Ja och nej. Det beror ju på vad man fotograferar. För pressbilder räcker den gott och väl. Liksom till en del tidskrifter och mode.

Sedan undrar jag över samma frågor fast för 20D..? Används den i proffsjobb o s v? Eller är det endast högre modeller som gäller?

20D är nog den vanligaste modellen bland frilansare. Det är mest anställda pressfotografer som har 1D mark II. Och de har dessutom ofta 20D också.

Sydsvenskans fotograf i Stockholm Kent Hult har valt bort Nikon D2x och föredrar lätta smidiga D70. Flera fotografer på GP kör med dubbla 20D hus.

/magnus fotograf på Sändaren som kör 1D mark II och 20D
 
Senast ändrad:
Re: Re: Proffsjobb med 350D?

froderberg skrev:
20D är nog den vanligaste modellen bland frilansare. Det är mest anställda pressfotografer som har 1D mark II. Och de har dessutom ofta 20D också.

Sydsvenskans fotograf i Stockholm Kent Hult har valt bort Nikon D2x och föredrar lätta smidiga D70. Flera fotografer på GP kör med dubbla 20D hus.

/magnus fotograf på Sändaren som kör 1D mark II och 20D

20D (och även 350D) borde väl vara ett bra komplement till 1D MkII? 1D för vidvinkel och 20D för telena (om man inte behöver den högre hastigheten i 1D). Man får ju 1,6x längre tele "gratis". Med en 1Ds MkII kan man ju dock delförstora bilden och få i princip samma resultat ;)

/Anders
 
Trots att 350D i känsla känns som nåt man fick med i Cornflakespaketet så är jag fullständigt övertygad om att man kan använda den till professionellt bruk, bara hastighet och buffert räcker till.

Handhavandet kunde vara bättre men det funkar och kameran är billig..

Bildkvaliten är ju super, den tekniska alltså om han/hon bakom kan sin sak.

Som nån skrev så är det ju fotografen som gör bilden, inte kameran...

//Larsa
 
Re: Re: Re: Proffsjobb med 350D?

AFE skrev:
20D (och även 350D) borde väl vara ett bra komplement till 1D MkII? 1D för vidvinkel och 20D för telena (om man inte behöver den högre hastigheten i 1D). Man får ju 1,6x längre tele "gratis".

Jo, samtidigt som det för förvirrande och jobbigt att ha olika sensorstorlekar, olika batterier, olika menyer och olika hantering.

Jag funderar på en till 1D mark II och pensionera 20D (sambon har tingat den). Får se hur affärerna går.
 
Re: Re: Re: Re: Proffsjobb med 350D?

froderberg skrev:
Jo, samtidigt som det för förvirrande och jobbigt att ha olika sensorstorlekar, olika batterier, olika menyer och olika hantering.

Jag funderar på en till 1D mark II och pensionera 20D (sambon har tingat den). Får se hur affärerna går.

Att det är besvärligt med olika hantering håller jag med om (vilket är en av anledningarna att jag valde en 70-200/4L i stället för Sigma 70-200/2,8 - zoomen går ju åt fel håll). Som komplement de gånger man behöver extra långt tele torde det väl ändå vara bra (alltså som en stor och dyr telekonverter som inte tappar ljusstyrka) :D

Det optimala borde väl dock vara en 1Ds MkII och en 1d MkII, fast då måste kanske affärerna gå ännu lite bättre och nu har vi nog kommit ifrån ämnet en bit ...
 
Re: Re: Re: Re: Re: Proffsjobb med 350D?

AFE skrev:
Det optimala borde väl dock vara en 1Ds MkII och en 1d MkII, fast då måste kanske affärerna gå ännu lite bättre och nu har vi nog kommit ifrån ämnet en bit ...

Lite Off topic kanske..:)

Jag körde 1Ds och 1D ihop en månad och visst funkar det och visst är 1Ds mark II supertrevlig, men...

Trots allt så passar den inte någon med pressfotospecialitet som jag. Skulle jag satsa på magasinsporträtt (vilket är en möjlig framtid) så blir den mer intressant. Men jag kände verkligen hur suveränt det var med två likadana kameror.

Jag avaktar 1D mark III och ser om den är nått eller om det är klokare att köpa en billig 1D mark II då. Om 1D mark III får 12 megapixel och kanske även bättre hus så blir det svårt att motstå. Men om skillnaderna är mindre är en billig mark II en nuftigt val.

Jaja. bort från 20D blir det tids nog i alla fall.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto