Annons

Profoto Pro-1

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
Jag tänkte bara höra med er om ni har några erfarenheter när det gäller Profotos stodioblixtar Pro-1?
Jag har fått erbjudande om att köpa ett kit billigt. Modellen har ju närmare 30(!) år på nacken så jag undrar vad det är som skiljer mellan dessa och ett par modernare blixtar?
Är de värda att satsa på?
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
NiklasF5 skrev:
Jag tänkte bara höra med er om ni har några erfarenheter när det gäller Profotos stodioblixtar Pro-1?
Jag har fått erbjudande om att köpa ett kit billigt. Modellen har ju närmare 30(!) år på nacken så jag undrar vad det är som skiljer mellan dessa och ett par modernare blixtar?
Är de värda att satsa på?
Värda att satsa på...Det beror på. Jag har en Pro 1:a som enbart används för att krita mina bakgrunder. Går bara att variera styrkan i två steg. De är väldigt omoderna, men för mitt syfte är de ok.
Skulle inte betala ett öre mer än 1500:- för ett aggregat och tre skallar i bra skick.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
NiklasF5 skrev:
Så 5000 kr för 3 lamphuvuden, en bouncer och aggregat plus stativ, kablar, lite reservlampor mm är på tok för mycket?
Ja, om du inte får lite schysst Nikon-optik på köpet... 5000 pix är ett rejält överpris. Nu vet jag ju iofs inte vad det är för bouncer, men jag köpte min Chimera som är 1m * 1,5m för 600 spänn på Madeco. Ny dessutom, de hade utförsäljning.

Vet inte om det finns reservdelar till Pro 1:an. Hållarna för paraplyerna är annorlunda; du kan inte använda Pros nya. Samma sak vad gäller bouncers och andra tillbehör; Pro 1:ans skallar är smalare, så köper du en nyare Pro-blixt måste du byta adapter. Och vadå för kablar? Det är väl klart att kablar ska ingå... Synkkabelns kontakt i aggregatet är inte standard, medans nyare Pro har teleplugg i ena ändan.

Yfo Stockholm brukar ha ett gäng Pro 3:eek:r beggade, har sett från 7500:- inkl moms och en skalle. Lite dyrare, men de är ganska lika de senaste modellerna, det finns reservdelar, och du kan steglöst variera ljuset.
Pro 1:an är en bra blixt till det jag använder den, men som huvudljus är den för omodern och krånglig.
 

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
Mmmm..verkar nog inte vara nåt för mig då trots allt. Fan, jag som trodde jag gjort ett klipp... :(
AIFO hade en 1200Ws pro3A med skalle å reflektor för 4750 tills för nån vecka sen. Förbannar mig över at jg missade den.
Jaja.. bara att börja leta igen då. :/
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
NiklasF5 skrev:
Dom har även en Pro5 på 1200Ws med skalle för 7875... Prisvärt?
Plus moms antar jag? Kolla hur hårt körd den är, om kondingarna är slitna och hur blixtrören ser ut. Är den servad och så...
Annars verkar priset ok.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Föresten; tänk på att 1200Ws blir 600Ws om du kör med två skallar, och 400Ws med tre. Det räcker till det mesta, men kan bli problematiskt med t.ex storformat, stora bouncers och mega-gruppbilder.
 

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
Det blev Pro-1 i alla fall.
Prutade ner dom till 3000 kr.
För det får jag

1200ws aggregat
3 lamphuvuden med reflektorer
3 extra blixtrör
20 extra inställningslampor
1 extra synkkabel
1 extra elkabel
1 förlängningskabel
stativ
bouncer på 70x100 cm

Trots de begränsade inställningsmöjligheterna så tror jag ändå att det går att skapa rätt mycket med dom.
Skulle det visa sig att jag har fel så har jag i alla fall 3 helt ok bakgrundsblixtar ;)
 

carpelux

Aktiv medlem
Niklas10D skrev:
Det blev Pro-1 i alla fall.
Prutade ner dom till 3000 kr.
Hur blev resultatet när du fick grejorna, är du nöjd?
Är på väg att hämta 1 aggregat med 2 huvuden och 2 paraplyer imorgon och är nyfiken på vad jag kan vänta mig.
Paraplyerna skall ha gulnat lite, vet du om det är något standardfäste, så man kan köpa nya?
 

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
Tjena Christer.
Jag är helnöjd, i alla fall med tanke på vad jag betalade för dom.
Dom är ju dock ganska mycket omständigare att jobba med än med moderna blixtar i och med att det inte direkt går att ställa in styrkan på dom.
Det blir en del flyttande fram och tillbaka för att få det ljus man vill ha och det kan ju vara lite småbökigt när man inte har speciellt mycket plats som jag som fotar i mitt vardagsrum :)
Men som sagt, på det stora hela är jag nöjd. Mycket ljus för pengarna.
om du vill se ´vad man kan åstadkomma med blixtarna kan du ju kika i albumen här nedan. Alla bilderna i dom albumen är tagna med Pro-1:eek:rna.

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=20316

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=16059

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=14640

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=11557
 

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
Angående paraplyfästet så passar inte "moderna" paraplyer med standarddiameter på Pro-1. Diametern är för smal för att det ska funka.
Själv har jag inte använt mig av paraplyer med mina blixtar utan endast en 70x100 bouncer och en reflexskärm.
 

carpelux

Aktiv medlem
Niklas10D skrev:
Angående paraplyfästet så passar inte "moderna" paraplyer med standarddiameter på Pro-1. Diametern är för smal för att det ska funka.
Själv har jag inte använt mig av paraplyer med mina blixtar utan endast en 70x100 bouncer och en reflexskärm.
Tack för svaret, det verkar som om jag har något att se fram emot. Kunde jag bara få en så bra modell med oxå :)
Du har lyckats jättebra med dina album!
Du skrev att diametern är för smal på paraplyerna, gäller det de gamla eller nya paraplyerna?
 

Johan K

Aktiv medlem
Vill inte vara taskig men......

Niklas, jag tycker att du skulle ha lyssnat på Calles varning. Jag köpte själv Pro-2:eek:r för c:a 10 år sedan och dessa gamla aggregat är så dyra att reparera att det bara är och slänga dem när de går sönder. Som till Pro-2 t.ex. finns det inga lampor till inställningsljuset att få tag i längre, vet inte om det är samma lampor till Pro-1. Det går att köpa adaptrar men de tillsammans med en 110V lampa kostar 700:- + moms per styck. Jag tycker att du skulle lugnat dig lite och istället ha köpt tre stycken kompaktaggregat, typ Hensel eller liknande. Om din generator går sönder nu funkar inte blixtarna alls, och blixthuvuden och tillbehör är knappast säljbart. Proffsbutikerna byter inte in varken Pro-1 eller -2 längre och det senaste jag hörde var att det inte finns delar till Pro-3 heller längre. Så det är frågan om de byter in dessa heller. Jag kommer själv att köra mina aggregat tills de har gjort sitt och köper nya då de går sönder.
 

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
3000 kr tycker inte jag är speciellt mycket pengar. Jag köpte dom för att ha någonting att börja med och dom har funkat finfint under dom 8 månader jag haft dom.
Fick dessutom med 20 st reservlampor till inställningsljuset och 5 extra blixtrör samt massa andra prylar så jag har så jag klarar mig. Har inte behövt byta något än. Har plåtat flera tusen bilder med dom så dom har redan betalat sig tycker jag.
Som jag ser det gjorde jag en mycket bra affär :)
Jag kör med dom tills dom pajar. Då köper jag nya lite justare prylar. Men som sagt, dom har funkat kanon för mig och jag har fått många bra bilder tack vare dom och utvecklats som fotograf vilket var mitt mål när jag köpte dom.
 

Johan K

Aktiv medlem
Att det är något att börja med kan du ju ha en poäng med, men jag har själv erfarenhet av när man är väldigt sugen på något och det dyker upp ett tillfälle, då just det man letat efter, finns där till ett vettigt pris. När jag sparade pengar till min första mellanformatare så sprang jag på en Kiev 80 med flera gluggar och magasin för 4500:-. Köpte den och den funkade ett tag sedan pajade hela skiten och gick inte att reparera. Med facit i hand hade det varit bättre att vänta och köpt en vettig kamera direkt för några kronor till.
 

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
Håller med dig delvis men inte riktigt ändå.
Jämförelsen mellan Kiev och Profoto tycker jag inte håller då Kiev alltid varit ett märke med ojämn och låg kvalitet. Profoto är ett proffsfabrikat och har så alltid varit, även på Pro-1:ans tid.
Tyckte inte att det fanns någon anledning att spara mer pengar dels pga av att jag inte ville lägga ut så väldans mycket mer på ett par blixtar, dels pga att om jag nu skulle sparat säg det dubbla så skulle det ändå inte gett mig så mycket mer för pengarna.
Det handlar väl lite om vad man prioriterar också. I mitt fall så prioriterar jag kameran och gluggarna på den då de är de som fångar bilden. Jag sliter gärna lite mer när det gäller ljussättningen om det betyder att jag kan få pengar över till en glugg eller något annat. Bara för att någonting är bökigt så betyder det ju inte att det inte är genomförbart. Tidigare så rigade jag upp min "studio" med TTL blixtar och lakan och det funkade det med. Jämfört med det så var Pro-1:an en befrielse.
Visst var det en chansning att köpa ett 30 år gammalt aggregat (Pro-1 tillverkades mellan 1968-72) men va fan...vågar man inte chansa kommer man ingen vart här i livet. Nu har dom i alla fall fungerat felfritt i 8 månader för mig och tack vare dom har jag tagit väldigt många bra bilder som jag kanske inte skulle tagit annars.
Med facit i hand så gjorde jag ett för mig mycket bra köp :)
 

Urr

Aktiv medlem
Nostalgi! Jag använde pro-1 när jag jobbade som skolfotograf på 80-talet. Fick hämta en idag. Den tickar igång och verkar fungera! Verkar dock som inställningslampan är paj. Är det en speciallampa? Lite osäker på alla knappar på burken. Någon som kan fräscha upp mitt minne?
 
ANNONS