Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Program efterlysning

Produkter
(logga in för att koppla)

eosd60

Aktiv medlem
heej. Problemet är att opå min hemsida www.linsson.com kan folk lägga upp egna bilder, nu är det så att jag vill även att släktingar och vänner ska kunna lägga upp bilder. Nu kan ju inte dom photoshop eller liknande. Så jag söker ett program som kan göra om bilder till webben... enkelt... inga krav på kvalite... 72dpi typ 600 pix.... någon som kommer på något?
skulle va jätte schysst!

Jag använder ACDSee till enklare operationer så som att förminska bilden och beskära. Ganska få finesser som gör det hanterbart. Vet dock inte om det är tillräckligt enkelt för släkten...

(Egentligen är ACDSee ett bildvisningsprogram, men det finns ett medföljande red.program som heter FotoCanvas och det är FotoCanvas som redigerar bilderna.)

Easy Thumbnails kanske

Då kan de med bara ett högerklick få en bild förminskad till lämplig storlek.

Gratis program som finns att hämta här.

Lätt att ställa in önskad storlek, komprimering m m och sedan förminskar programmet blden bara genom ett högerklick "Make thumbnail" (man måste välja den möjligheten när man installlerar programmet). Programmet fungerar på enstaka eller flera bilder på en och samma gång.

Jag vet inte vilken plattform du kör servern på eller om det är din egen datorn, men om det är en windowsbaserad server med stöd för php eller liknande så kan du köra kommandprompt basserade konverteringsprogram.

Jag hade en liknande sida där man kunde ladda upp bilder och så ändrades storleken automatiskt och så gjorde det även small, medium och large-bilder (precis som på pbase), och jag använde ett program som heter nconvert. Medföljer xnview och är underbart. Med lite krångel utläste jag först exif och storlek och sen skalade om. Går även att rotera enkelt tror jag.

Du kan väl slänga ett mail så kan jag visa mer...

ok

ok schysst men jag ska gora det sa fort jag far tid, befinner mig just nu i buenos aires och jobbar och reser... men sa fort jag hittar en bra dator...
tack

lars

ANNONS
Götaplatsens Foto