Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Program för att se 5dmkII-video

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jag har letat på forum men inte hittat svar, kan någon hjälpa? Jag har en 5d mkII och har filmat lite på skoj, även om det inte är det jag köpt kameran för. När jag skall kolla på det hela så lyckas jag bara spela upp genom zoombrowser EX som ju följer med kameran på cd:n. Det hackar som bara den och ljud och bild är osynkroniserat. Läst att Quicktime skulle kunna funka bättre, men det gör det inte. Finns det något gratisprogram på nätet som funkar bra? Ska man göra om filerna till avi? Och hur gör man då. Slutligen, är det min gamla dator som är problemet? en AMD 3500+ med stor hårddisk och 2 gb i ram. Det borde väl räcka? Eller måste jag köpa ny dator? Tacksam för svar från någon som vet, helst inte från någon som tror.

Öppna filmen i Realplayer. Däremot hackar det en hel del, ändå har jag en ny dator med maxat ram och bra grafikkort. Nu är handlar det om full HD material som säkert tar mycket kraft. Även i ett redigeringsprogram som Adobe Premier CS4 eller Elements hacker det friskt vid redigering. Om man inte behöver full HD är det bäst att konvertera till HD 720 eller vanlig SD kvalité (ex Adobe Media Encoder) , och redigerar därefter. Kanske någon annan kan fylla på med ytterligare kommentarer och erfarenheter.

Det går bra att titta på dem i VLC. Nu har jag iofs en Athlon X2 5000+ med snabbt 2 Gb DDR2 och kör med 64-bitar OS men den är inte stressad alls så skall fungera bra med din burk också.

Slutligen, är det min gamla dator som är problemet? en AMD 3500+ med stor hårddisk och 2 gb i ram. Det borde väl räcka? Eller måste jag köpa ny dator? Tacksam för svar från någon som vet, helst inte från någon som tror.

Det måste rimligtvis vara en fråga om att hitta rätt program och inte byta dator. Jag använder bara Macar, men där flyter det på hackfritt i full HD även i flera år gamla bärbara av billigare modell. Även om jag är macmänniska så är inte ens jag av tron att de är så mycket bättre än winmaskiner. Jag använder QT när jag tittar på dem direkt från kameran. Du har inte en knökfull och defragemnterad hårddisk som ställer till det?

Det måste rimligtvis vara en fråga om att hitta rätt program och inte byta dator. Jag använder bara Macar, men där flyter det på hackfritt i full HD även i flera år gamla bärbara av billigare modell. Även om jag är macmänniska så är inte ens jag av tron att de är så mycket bättre än winmaskiner. Jag använder QT när jag tittar på dem direkt från kameran. Du har inte en knökfull och defragemnterad hårddisk som ställer till det?

Nix, den har över 200 gb tillgängligt, lägger ju nästan allt i en extern hårddisk, så problemet är något annat. Skall väl trixa lite så får jag hoppas det funkar, men tack i alla fall.

Som jag skrev i mitt inlägg så hackar filmen även i min dator och har kört både VLC, QT och Realplayer. Skulle vara intressant att veta vilka krav det finns på hårdvaran för att få filmen att flyta.

Du är inte ensam med ditt problem.

Jag har precis också köpt en 5D MkII och precis som andra har jag upptäckt problemet med att bara kunna se det jag har filmat på kamerans display. Alla verkar vara så fokuserade på att konvertera/titta på filmklippen i datorn efter att de tömt minneskortet till hårddisken. Jag börjar fundera på om det är rätt väg att gå? Videokameror ansluter man till datorn via firewire och sedan läser man in filmen via ett för ändamålet avsett program. Skall man ha ett liknande tänk i detta fallet. Vad för videokort/program krävs i så fall i datorn? Skulle man i ett sådant scenario kunna välja att spara ner filmen i olika fil-format?
Är det någon som har provat detta?

ANNONS
Götaplatsens Foto