Annons

Program för att ta bort brus

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterK

Aktiv medlem
Hej,

Med tanke på att jag just nu arbetar med gamla B/W och gryniga vykort har jag bestämt mig för att investera i det bästa brusreduceringsprogrammet som finns för mitt problem. Jag har testat gratisvesrionen av NI men är inte 100% nöjd.

De program jag vet om är Noise Ninja, Neat Image och Grain Surgery.

Jag har för avsikt att använda plug-in till PS CS.

Kan någon som har testat ge någon typ av rekommendation?

Med vänlig hälsning

PeterK skrev:
Hej,

Med tanke på att jag just nu arbetar med gamla B/W och gryniga vykort har jag bestämt mig för att investera i det bästa brusreduceringsprogrammet som finns för mitt problem. Jag har testat gratisvesrionen av NI men är inte 100% nöjd.

Varför är du inte nöjd med NI?

Bilden ser så "slemmig" ut på något sätt. Jag håller just nu på att sätta ihop en testsida med bilder från de olika brus-programmen som jag skall skicka till tryckeriet för test.

I slutändan kanske jag kommer att ha kvar bruset om det ser bra ut i tryck. När jag ser bilderna utskrivna på laser ser det aå grynigt ut fast det kanske inte är störande i slutändan.

Jag har hållt på och funderat på detta ett bra tag nu och bestämde mig för att skicka in en bild bearbetad på olika sätt för att se resultatet.

MVH

Peter

Jag tycker Neat Image fungerar väldigt bra men att bara "testa det" räcker inte för en utvärdering! Det krävs en hel del tid med inställningarna innan resultatet blir bra, åtminstone i början.

PeterK skrev:
Bilden ser så "slemmig" ut på något sätt. Jag håller just nu på att sätta ihop en testsida med bilder från de olika brus-programmen som jag skall skicka till tryckeriet för test.

Min spontana gissning är att du tar i för mycket. Jag brukar ta 100% på kromakanalerna och 20-40% på luma, beroende på mängden brus och motiv.

Tack,

Man lär så länge man lever, jag har testat och trixat lite med parametrarna och det blir bättre.

Känns dock som om Noice Ninja blir bättre på mina bilder.

Skall testa mycket mer med NI dådet varkar vara det program som de flesta här gillar bäst.

Hilsen

Peter

nu kan jag inte jämföra eftersom jag faktiskt bara kört NI.
men när man får häng på det så är NI som lera i händerna, det gör precis som man vill.

ANNONS
Götaplatsens Foto