Annons

Program för snabb förhandsvisning vid remote shooting ?

Produkter
(logga in för att koppla)

virgin31

Aktiv medlem
Har mer och mer börjat använda den bärbara datorn vid fotograferingar utanför hemmet av typ porträttfoto, för att kunna visa modellen direkt hur bilden blivit. Använder EOS Utilities och Lightroom 3 samt USB-kabeln med en 5m förlängning.

Mitt I-landsproblem är att det dröjer ca 6-7 sekunder från att bilden är tagen till att den dyker upp på skärmen i den bärbara datorn. Till viss del beror det säkerligen på att datorn inte är raketsnabb, men bilden kommer upp bra mycket snabbare i EOS Utilities förhandsvisning, därför antar jag att det är LR3 som är boven. EOS Utilities förhandsvisningsfönster är dock pyttelitet och går ej att få större, samt att jag också provat inställningarna i LR3 vid import och redan funnit att "minimal" är det snabbaste förhandsvisningsvalet.

Min fråga är, finns det någon här på forumet som använder något annat program som är snabbare på att visa den tagna bilden så man slipper att stå och vänta hela tiden?

Tethered Capture

Det finns ju en funktion i LR3 som heter Tethered Capture. Jag har själv inte använt det så jag vet inte hur det funkar. Men man ska kunna fota direkt in i LR3 utan omvägen via andra program såsom EOS Utilities och då bör väl fördröjningen försvinna, eller åtminstone bli kortare? Förutsättningen är att kameran stöds av LR. Gör inte din kamera det?

Mitt I-landsproblem är att det dröjer ca 6-7 sekunder från att bilden är tagen till att den dyker upp på skärmen i den bärbara datorn. Till viss del beror det säkerligen på att datorn inte är raketsnabb, men bilden kommer upp bra mycket snabbare i EOS Utilities förhandsvisning, därför antar jag att det är LR3 som är boven. EOS Utilities förhandsvisningsfönster är dock pyttelitet och går ej att få större, samt att jag också provat inställningarna i LR3 vid import och redan funnit att "minimal" är det snabbaste förhandsvisningsvalet.

Nu är jag inte med riktigt, mitt EOS Utilities (eller Remote Capture) går att maximera till fullskärm utan problem. Använder du en gammal version?

Annars finns DSLR Remote Pro från Breeze systems som alternativ, har inte testat själv men en fungerande demo (15 dagar) kan hämtas från Breezes webbsida: http://www.breezesys.com/DSLRRemotePro/index.htm

Se där, då har man lärt sig nya saker igen :)

Benny: Jag har inte använt LR3 så länge och såg inte att den funktionen nu finns, utan har använt "Automatisk import" som funnits i LR2. Testade "Direktfångst" som det heter i LR3 och det blev minimal skillnad, den gör ju som förut, alltså bevakar en mapp på datorn precis som fallet är när ESO Utilities skriver in bilderna till en mapp i datorn. Stort tack för att Du fick upp mina ögon för den funktionen i alla fall, skönt att ha ett program mindre igång!

Sara: Känner mig korkad, det är ju som Du säger bara att klicka på maximera i Windowslisten... Jag var så fokuserad på att hitta en inställning i programmet som hade med visningsstorlek att göra, suck... Ska läsa in mig på DSLR Remote Pro, tack för tipset!

Har mer och mer börjat använda den bärbara datorn vid fotograferingar utanför hemmet av typ porträttfoto, för att kunna visa modellen direkt hur bilden blivit. Använder EOS Utilities och Lightroom 3 samt USB-kabeln med en 5m förlängning.

Min fråga är, finns det någon här på forumet som använder något annat program som är snabbare på att visa den tagna bilden så man slipper att stå och vänta hela tiden?

Går det inte att koppla kameran direkt till en TV/monitor?

ANNONS
Götaplatsens Foto