Annons

Programläge "P" i Nikon D80...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tackar för alla inlägg.. Jag har koll på alla inställningar som går att göra vad det gäller ISO, bländare och slutartider..
Men, det går inte att ändra något på läge P i min kamera.. Möjligt att jag låst något i det läget?

Det spelar ingen roll att ikonen P med en stjärna kommer upp vilket ska betyda att det går att figurera.. Det händer INGENTING varken med bakre eller främre ratten...

Åtminstone om du vrider den bakre ratten åt vänster och det är dagsljus så borde kameran välja en mindre bländare (större bländarnummer). Stäng av kameran först och sätt på den så att P* åtminstone är "nollad". Det går att "vrida iväg rätt långt åt ena hållet utan att det händer något men kameran kommer ihåg hur långt man vridit inför eventuellt ändrade ljusförhållanden.

Vad gäller den främre ratten och exponeringskompensation så måste det (som jag skrivit tidigare) vara påslaget i menyerna. Det finns under Custom nr 11 och den ska stå påslagen, om man nu vill ha det så vill säga. Det går ju bra att använda därför avsedd knapp annars.
Tänk också på att exponeringskompensationen flyttar runt lite. Kör du A-läge så ligger den på den bakre ratten och i P och S-läge ligger den på den främre. Om du valt att byta plats på rattarna så ligger den på den på den bakre i S-läge och på den främre i P och A-läge.

Händer fortfarande inget så vette sjutton...

Jag tackar för alla inlägg.. Jag har koll på alla inställningar som går att göra vad det gäller ISO, bländare och slutartider..
Men, det går inte att ändra något på läge P i min kamera.. Möjligt att jag låst något i det läget?

Det spelar ingen roll att ikonen P med en stjärna kommer upp vilket ska betyda att det går att figurera.. Det händer INGENTING varken med bakre eller främre ratten...

Om du inte ligger i "ändläge" varken på tid eller bländare och det fortfarande inte händer något ja då vete katten.
P* visas väl bara i LCD när man frångår kamerans default-värde?
[edit]
Om auto-iso är påslaget tillåts inte p-läget att gå under min-tiden i auto-iso inställningen märker jag nu när jag sitter och testar.

Sedan har man den lite puckade funktionen att om man vrider två steg förbi "ändläget" så måste man vrida tillbaka två steg för att komma in i "the zone" igen. Då ser det ju onekligen ut som om inget händer. Fast det är ju redan behandlat ser jag ovan:)

Senast ändrad:
Jaså, Auto-ISO är med i spelet också. Hade inte en tanke på det då jag normalt inte använder funktionen.

Testade och noterade också att Auto-ISO blinkar i sökaren och i displayen på ovansidan när den "slår i botten" och slutartiden blir för lång jämfört med inställt värde.

Jaså, Auto-ISO är med i spelet också. Hade inte en tanke på det då jag normalt inte använder funktionen.

Testade och noterade också att Auto-ISO blinkar i sökaren och i displayen på ovansidan när den "slår i botten" och slutartiden blir för lång jämfört med inställt värde.

Ju mer man pillar desto mer funktioner och features ramlar fram :)
Undrar om man någonsin kan sin D80 fullt ut?

Auto-ISO använder jag ofta, skulle vilja att det fanns fler optioner.
En 1/brännvidd som min-tid skulle vara lysande t.ex.
Att den kopplades ur i M-läge en annan.

Det känns, som mjukvaruutveckare, att Nikon inte riktigt kan tänka utanför de konventionella ramarna, även om de är bättre på det än Canon.

Det finns massor features som jag skulle kunna tänka mig i firmware på en Digital SLR, som jag inte sett någonstans.

Åtminstone om du vrider den bakre ratten åt vänster och det är dagsljus så borde kameran välja en mindre bländare (större bländarnummer). Stäng av kameran först och sätt på den så att P* åtminstone är "nollad". Det går att "vrida iväg rätt långt åt ena hållet utan att det händer något men kameran kommer ihåg hur långt man vridit inför eventuellt ändrade ljusförhållanden.

Vad gäller den främre ratten och exponeringskompensation så måste det (som jag skrivit tidigare) vara påslaget i menyerna. Det finns under Custom nr 11 och den ska stå påslagen, om man nu vill ha det så vill säga. Det går ju bra att använda därför avsedd knapp annars.
Tänk också på att exponeringskompensationen flyttar runt lite. Kör du A-läge så ligger den på den bakre ratten och i P och S-läge ligger den på den främre. Om du valt att byta plats på rattarna så ligger den på den på den bakre i S-läge och på den främre i P och A-läge.

Händer fortfarande inget så vette sjutton...

Det här blir bara skummare och skummare...

För första gången fungerade det att ändra på bländare och slutartid via den bakre ratten... Provade att fota några gånger och ändrade mellan tagningarna..

Ställde sedan in auto-ISO och känslighet till 800... Då slutade det fungera...

Stängde av auto-ISO och stängde av kameran.. Ändrade tillbaka alla inställningar precis som det var innan men nu händer återigen ingenting med den bakre ratten...?

aha so

fungerar inge vidare i p-läge för mig heller
spec inte m autoiso
det ändrar sig ju igen om man trycker ner avtryckar-knappen
men jag använder det aldrig i p-läget, det är ju mer ett automatiserat
ja ja, ni har kanske redan tragglat igenom det här
sorry

aha so

fungerar inge vidare i p-läge för mig heller
spec inte m autoiso
det ändrar sig ju igen om man trycker ner avtryckar-knappen
men jag använder det aldrig i p-läget, det är ju mer ett automatiserat
ja ja, ni har kanske redan tragglat igenom det här
sorry

Problemet för mig är dock att det ibland går att ändra men sedan efter ett foto går det inte trots att inga inst. ändrats och samma förhållanden i övrigt...

ok
jag kan ändra främre ratten nu när det är mörkt
och det är tiden
bländaren kan jag inte ändra med bakre ratten
detta då i P-läge med autoiso på.

ANNONS
Götaplatsens Foto