Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Projektor till fotoklubb

Produkter
(logga in för att koppla)

Ackelid

Ny medlem
Min fotoklubb är på väg att skaffa ny projektor. Dagens projektorutbud tycks vara inriktat mot gaming och filmvisning i första hand, vilket är en helt annan tillämpning. Jag vore tacksam för rekommendationer baserat på följande:
  1. Vi tittar enbart på stillbilder via uppkoppling till laptop, aldrig rörliga bilder. Finesser inriktade specifikt mot filmvisning, gaming och internet är inte nödvändiga.
  2. Projektorn används i ett rum stort som en större skolsal med plats för cirka 30-40 personer.
  3. Projektorn är inte fast installerad. Den ställs upp på projektorbord inför varje träff.
  4. Vi har ibland dämpad belysning i rummet samtidigt som vi tittar på bilder.
  5. Som fotonördar prioriterar vi hög bildkvalité, med naturtrogen färgåtergivning och god skärpa. Möjlighet till justering/kalibrering är förstås ett plus.
  6. Budgeten är inte helt klar, men säg ett prisintervall på 15000-30000 kr.
Vår nuvarande projektor är en cirka 12 år gammal Epson EH-TW7200, 1920x1080, 2000 lm. Vi uppgraderar gärna i både upplösning och ljusstyrka. Full-HD känns inte tillräckligt längre eftersom vi vill njuta av bilder i både liggande och stående format. Vertikala bilder i full-HD blir bara 1080px på längsta sidan.

Är speciellt intresserad av synpunkter på 3LCD vs. DLP för visning av stillbilder. Är ett byte till en DLP-projektor ett alternativ? Man läser ibland om ”regnbågseffekten”, är den relevant för stillbilder? Kan moderna DLP-projektorer matcha färgåtergivningen hos 3LCD?

Tacksam för erfarenhetsbaserade tips. Googla och ”fråga AI” är jag väldigt duktig på själv. 🙂

Projektorer är inge bra jämfört med vilken modern TV som helst.
Mitt råd: Köp en TV istället.
Det blir bättre:
Färger
Kontrast
Ljusstyrka
Ljudnivå
Billigare

Projektorer är inge bra jämfört med vilken modern TV som helst.
Mitt råd: Köp en TV istället.
Det blir bättre:
Färger
Kontrast
Ljusstyrka
Ljudnivå
Billigare
För hemmabruk håller jag med om att en TV är bättre på många sätt. Men nu var det inte det det handlade om, vilket jag tycker framgår av min beskrivning. Här är det en stor lokal där vi vill ha en bildstorlek på kanske 200 tum. Att släpa med sig en 200 tums TV för varje bildvisning låter sig inte göras. För att inte tala om kostnaden.
Tips om projektorer välkomnas. TV lämnar vi därhän. 🙂

I Bankeryds FK använder vi numera en 65" TV.
Den är på ett rullande stativ.
Den lyfts upp på en ca 30-40cm hög scen.
MYCKET bättre än projektorn.
Ett normalt möte är vi 40 personer.

För hemmabruk håller jag med om att en TV är bättre på många sätt. Men nu var det inte det det handlade om, vilket jag tycker framgår av min beskrivning. Här är det en stor lokal där vi vill ha en bildstorlek på kanske 200 tum. Att släpa med sig en 200 tums TV för varje bildvisning låter sig inte göras. För att inte tala om kostnaden.
Tips om projektorer välkomnas. TV lämnar vi därhän. 🙂
Jag har använt EN bra projektor, kostade ca 150 000kr.
Men det var 10 år sedan.
Lycka till.

Som jag redan sagt, jag är fullt medveten om att en TV har fördelar, men TV är inte aktuellt i detta fall. Vi behöver dessutom en lösning som fungerar i flera lokaler. Ingen vill baxa runt en TV till flera ställen. Lägg ner tjatet om TV nu, tack. Det leder ingenstans. Jag har noterat din synpunkt, Erik Schalin.

Tips om projektorer är välkomna! 🙂

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto