Ackelid
Ny medlem
Min fotoklubb är på väg att skaffa ny projektor. Dagens projektorutbud tycks vara inriktat mot gaming och filmvisning i första hand, vilket är en helt annan tillämpning. Jag vore tacksam för rekommendationer baserat på följande:
Är speciellt intresserad av synpunkter på 3LCD vs. DLP för visning av stillbilder. Är ett byte till en DLP-projektor ett alternativ? Man läser ibland om ”regnbågseffekten”, är den relevant för stillbilder? Kan moderna DLP-projektorer matcha färgåtergivningen hos 3LCD?
Tacksam för erfarenhetsbaserade tips. Googla och ”fråga AI” är jag väldigt duktig på själv.
- Vi tittar enbart på stillbilder via uppkoppling till laptop, aldrig rörliga bilder. Finesser inriktade specifikt mot filmvisning, gaming och internet är inte nödvändiga.
- Projektorn används i ett rum stort som en större skolsal med plats för cirka 30-40 personer.
- Projektorn är inte fast installerad. Den ställs upp på projektorbord inför varje träff.
- Vi har ibland dämpad belysning i rummet samtidigt som vi tittar på bilder.
- Som fotonördar prioriterar vi hög bildkvalité, med naturtrogen färgåtergivning och god skärpa. Möjlighet till justering/kalibrering är förstås ett plus.
- Budgeten är inte helt klar, men säg ett prisintervall på 15000-30000 kr.
Är speciellt intresserad av synpunkter på 3LCD vs. DLP för visning av stillbilder. Är ett byte till en DLP-projektor ett alternativ? Man läser ibland om ”regnbågseffekten”, är den relevant för stillbilder? Kan moderna DLP-projektorer matcha färgåtergivningen hos 3LCD?
Tacksam för erfarenhetsbaserade tips. Googla och ”fråga AI” är jag väldigt duktig på själv.