Annons

Provat 1d, æger 20d . . .

Produkter
(logga in för att koppla)

christian_r

Aktiv medlem
Ja så hær va de.

Testat en 1d hela dagen, de va skoj.

Har dessværre inte haft møjlighet att kolla på bilderna då jag inte har firewire på denna gamla burken.

Kul kamera, snabb o exakt, precis som jag ville ha.

Om bilderna lever upp till førhoppningarna så byter jag nog.

Några kommentarer av 20d eller 1d ægare?

Tar gærna lite ideer eller tips.

Jag tycker att upplösningen på 4 megapixel är för begränsande om man ska sälja sina bilder till annat än dagspress.

I övrigt en bra kamera, lite synd bara att man inte kan zoom in ordentligt när man tittar på bilder.

Håller med om zoomningen, lite synd.

Gør sællan større æn a3, o de e inte så ofta, inte nu iaf.

Då tror jag (hoppas) att de ræcker, eller?

Hej

1d mk2 har ingen fördel mot 20D bildkvalitetsmässigt om det var en 1D mk2 du testade.

Det som skiljer är 1.3 i crop mot 1.6 samt lite bättre dynamiskt omfång, men det ser man oftast inte.

Sen så är den ruggit snabb, ljus sökare o väger bly osv.

Har en 1D mk2 och en 350D, och är fortfarande imponerad av 350D:s prestanda.

Roine

De var faktist en 1d , inte mk2.

Som sagt, måste jobba lite med bilderna før att se om de duger både kvalite mæssigt och storleks mæssigt.

Rent arbetsmæssigt e den en drøm iaf :)

Den här typen av uppgifter om bildbyråkrav florerar mycket men i verkligheten krävs sällan så mycket, särskilt inte om man plåtar action, reportage eller konstnärligt.

roinek skrev:
Hej

Japp, men upplösningen är för låg om du skall börja sälja bilder utom till tidningars sportbilaga, tyvärr.

http://www.alamy.com/guide.asp
Här är ett exemple på ad nån bildbyrå kräver

Roine

:)

Många krav.

De jobben som jag har haft innan så har jag aldrig kommit øver a3 prints iaf.
Dærav så har Jag klarat mig med andra kameror liknande 1d'ens uppløsning, utan problem.

Skon børjar kanske klæmma nær man ska sælja bilder till kunder som ska anvænda de i olika syfte, plakat osv.

Och man vet ju aldrig vad som komma skall, och då e de lite trist om man sitter med skægget i brevlådan.

Man blir kanske lite begrænsad.
Ja ja, man får se vad som hænder, kanske de blir både 20d'n och 1d'n.
Får skippa 24-70 som ligger øverst på inkøpslistan ;-)

Hej

enig

Det märkliga är att jag har fått en del bilder från min Ixus (S100) 2.1 mpixel i tryck, i kommunbrochyren tom, rätt småt bilder behäver ju inte mer.

Men byrårerna måste väl försäkra sig att kunden kan beskära osv.

Roine

Kvalitetskraven skriftar från byrå till byrå och från motivområde till motivområder.

Canon 1Ds, 1Ds mark II och Nikon D2x är väl lämpligt för landskap och arkitektur.

20D och 1D mark II räcker gott och väl till rörliga motiv.

Canon 1D och Nikon D2H funkar bra till nyhetsbilder

Håller kvar i min 20d.

Væntar tills høsten, blir då kanske en mark2, eller ev. beggad 1ds, men då får de bli ett lite snabbare andra hus också.

Kanske man borde vænta tills jul nær mark 3 sækert børjar nærma sig?

intressant intressant...

ANNONS
Götaplatsens Foto