Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Provia 100F vs. Velvia 100F

Produkter
(logga in för att koppla)

paladin79

Aktiv medlem
Som rubriken antyder så står jag och väljer mellan dessa filmer.

Bakgrunden är att jag ska till Australien till hösten och tänkte ta dia. Då jag inte fotat med dia tidigare, med undantag för den Kodak E100vs som sitter i kameran för tillfället, så behöver jag lite råd angående filmval.

Önskvärt är en bra film som fungerar allround till både människor och natur. Då jag tycker om kraftiga färger i bilderna så verrkar Velvian ha en fördel men hur fungerar den till människor? Motfrågan är då om Provian kanske är för neutral när det gäller naturbilder?

Tacksam för synpunkter

Mikael

Jag har gått tillbaka till Provia pga färgerna. Det ser ju häftigt ut med mer tryck i färgerna men äkthets och närvarokänslan försvinner lite. Provia är bra på hud, erfarenheten av Velvian är för liten än.

Använder velvia 50 och velvia100F flitigt.Är inte så imponerad av 100F kommer nog gå tillbaka till 50.Jag skulle nog valt provia100F eller varför inte sensia100,för den är väl lite billigare.Velvia50 kan vara knepig att exponera ibland om du inte har ett jämt ljus på det du skall fota. Micke

Tackar!

Ska nog ta och testa Provia 100F vid tillfälle. Den finns hos den lokala fotohandlaren men har dock inte sett Velvia 100F där. Men jag funderar ändå lite på den. Hur är den på människor?

Min erfarenhet är att Provian är mer lättscannad än Velvia 100F. Dock är färgerna lite tamare men samtidigt mer naturtrogna kanske. Mättnaden kan man ju dra upp i efterhand eller vid scanning. Ska det inte scannas hade jag nog hellre fotat med Velvia eftersom jag tycker att det blir allt för tråkiga färger med Provia.

Tänkte själv köra E100VS vid min resa till Nya Zeeland, kompletterat med lite Provia och Velvia.

Provian är mycket finkornig och Velvian likaså. E100VS har betydligt mer korn vid scanning.

Här är ett smakprov på skillnaden när jag scannat Provia vs Velvia.
Ingen som helst korrigering är gjord vid scanningen eller efteråt.

Provia 100F:

Bilagor

• provia100f.jpg
    provia100f.jpg
    43.7 KB · Visningar: 521
Tänk på högdagrarna. De är av annan kaliber vid vändkretsarna. Velvia+Zenit+Crocodile Dundee Hatt=Kolsvart ansikte. Velvia sotar igen lätt. I så fall är (för att nämna Fuji) Sensia/Astia bäst. De är emellertid trista i färgerna och duger inte för natur. Bästa vore om du hade möjlighet att växla film beroende på motiv. Provia är kanske den bästa kompromissen om du inte vill göra så.

Jag har alltid gillat provia när man har blandat eller människor med. Tycker det ger bra tryck nog för det mesta. Velvia känns mer som en ren naturfilm.

Tack martin för bilderna!

Det vore kanske smartast att växla mellan Provia för "staden"(=allmänt bruk) och Velvia när man är i bushen? Isåfall, är det en bra kombination av filmer? Vore bäst om man bara hade en allroundfilm men det är väl önsketänkande.
Vet inte om det påverkar något men jag har både polfilter och en skylight (KR-1.5?) (inte samtidigt dock).

paladin79 skrev:

Det vore kanske smartast att växla mellan Provia för "staden"(=allmänt bruk) och Velvia när man är i bushen? Isåfall, är det en bra kombination av filmer?

Varit så jag kört de två senaste Asienresorna (fast Velvia 50 då). Skadar heller inte att slänga med en backup med Sensia. Även Provia kan få kraftiga skuggor i för starkt solljus, och Sensia är en mycket billig film.

Velvia Sensia

Jag tycker att Velvia 100F inte var nån höjdare alls.
Däremot så är Velvia 50 helt suverän i stadsmiljö o natur.
Till min modellbild så valde jag att köra med Sensia då den har en tendens att ta fram hudtoner på ett fint sätt.

Om ni orkar kan ni kolla några av mina bilder där jag anger vilka olika rullar jag använt o s v.

Jag står i begrepp att testa Provian inom ett par dagar... Har ni nån erfarenhet av den?

;-)

Är inte heller särskilt imponerad över Velvia 100F. Jag skulle rekommendera att du testar Fuji Astia 100F. En riktig höjdarfilm i min mening!
Lätt att scanna, underbara hudtoner och lagom kontrast.
Jag tycker att färgerna blir rena och klara. Se exempel nedan:

Bilagor

• rubenbadar2.jpg
    rubenbadar2.jpg
    46.1 KB · Visningar: 414
provia 100f ger tyvärr lite trista svaga färger. velvia 100f och velvia 50 är tvärtemot.
färgerna blir starkare.
om velvia passar till att fota människor är en smaksak men den kan ibland ge röd hudtoner.
att fota någon som är blek i hyn med velvia är nog inte så smart. :)
astia 100f däremot känns som ett mellanting mellan provia och velvia.

Gagarin skrev:
Är inte heller särskilt imponerad över Velvia 100F. Jag skulle rekommendera att du testar Fuji Astia 100F. En riktig höjdarfilm i min mening!
Lätt att scanna, underbara hudtoner och lagom kontrast.
Jag tycker att färgerna blir rena och klara. Se exempel nedan:

Jo exemplet du ger indikerar på hög färgmättnad. Påminner lite om nån av Kodaks Ektachrome. Har inte testat ASTI heller faktiskt.

Kul att fler upptäckt att Velvia 100F inte är en höjdare då jag fick för mig att jag såg fel.

Nu scannar jag inte sa bortse fran det.

Kort det mesta som finns att fa tag pa fran Fuji och Kodak. Sensia ar overlagset mest lattjobbad. Funkar i de flesta situationer och miljoer.

E100VS ar fullstandigt hopplos pa hudtoner men grym i naturen.

Antingen far du byta rulle beroende pa vad du platar eller sa kor du sensia. Tycker jag da'ra.

Astia?

Astian har jag inte övervägt men den ska jag kolla upp! Den är bevisligen helt rätt när det gäller människor (Andreas; väldigt fin bild!).
Men det återstår ändå ett val för naturen. Fungerar Astian där eller ska man komplementera med tex. Velvia (100F)?

Jag kör i stort sätt Astia 100F (pressad 1 steg) för alla bilder på djur & fåglar numera, men kompletterar med Velvia 100F för övriga naturbilder. För människor/porträtt är förstås också Astian väldigt fin.

Om Astian fungerar för natur eller ej är upp till den enskilde fotografen att avgöra. Många skulle nog svara "nej" på den frågan..men det är kanske inte alltid man vill ha riktigt mättade färger och hög kontrast i sina bilder. Astian kan mycket väl vara ett alternativ även för natur alltså. Testa filmen och dra dina egna slutsatser! :=)

Naturfotografen Staffan Widstrand har kört mycket med pressad Astia (ej den nya F-versionen). Hans bilder hittar du på www.staffanwidstrand.se

Tack!

Hur reagerar Astian på att bli pressad ett steg? Minns inte om jag såg någon rulle Astia när jag var till fotohandlaren sist men hoppas att det finns.

Kan man säga att Astian är bra för allmänt/människor/djur medans Velvian är bra för grön natur?

Det blir nog att testa Velvia 100F och Astia 100F tror jag!

ANNONS
Götaplatsens Foto