Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prylar vid bilfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

iSnobben

Avslutat medlemskap
Tänkte bara höra vad ni använder för grejer när ni fotar bilar? Alltifrån filter, objektiv, stativ, blixtar osv... Berätta vad ni använder och varför ni har valt just dessa grejer?

Tänker mest på stillastående bilar där man har chansen att påverka miljö osv själv...
 

ekcim

Aktiv medlem
Jag använder, 28-75/2.8 med pol filter (Ganska bra normalzoom på fullformat som ofta hamnar på och filter för att kunna få bort en del blänk och sol) och Vidvinkel 15-30(Riktigt roliga att fota stillastånede bilar med) på fullformat.
3benstativ och även monopod ibland dock mest handhållet. Blixt använder jag sällan.

/Micke
 

Tell

Aktiv medlem
18-105mm f3.5-5.6 om jag vill ha vidvinkel eller om kort skärpedjup inte är så viktigt, annars blir det ibland 30mm f1.4, 50mm f1.8 eller även ibland 80-200mm f2.8 beroende på vad jag vill få ut av bilden.
Ska jag ta blixtbilder så är, stativ för kameran, en fjärrkontroll och en blixt (!) väldigt använtbart. En enda blixt räcker oftast också då photoshop är ganska kraftfullt när man ska slå samman flera exponeringar.
Nåt som i alla fall jag måste skaffa är lite polfilter (för att få bort reflektioner) samt nåt vidvinkligare än 18mm. Dock behövs ju pengar först...
 

Henric O

Medlem
Inget klår ju en bilrigg, även om det inte är till för stillastående bilder så är ju miljön även här viktig för resultatet!

Ihop med riggen använder jag ett Sigma 10-20 och ibland ett ND8 gråfilter.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Pröva gärna stativ och bilen enbart upplyst av gatlyktor.. Tycker jag kan bli fruktansvärt snyggt!
 
ANNONS