Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PS G7 vs PS S5

Produkter
(logga in för att koppla)

calle.th

Avslutat medlemskap
tjo, går i köpartankar och funderar på dessa båda kameror.

det som skiljer dem åt i huvudsak är att s5:an är en långzoom. vet inte i vilken grad detta komemr att användas i mitt fall, men vem vet, kanske när man vant sig vid det kan man inte vara utan det?

8mpx i S5, 10 i G7. tror jag inte heller ska ha nån jätte betydelse i mitt fall.

annars ska de väl vara rätt lika spec mässigt?

ett par snabba frågor bara då:

Håller den vridbara skärmen på canons kameror i regel? läste om en kille här på forumet som hade råkat ut för detta på just en PS S5:a.
och själv tror jag att det där är en akilleshäl på S5:an.

såg också att G7 håller på att försvinna, finns fortfarande att få tag på men kommer det en ersättare? någon som vet detta säkert?

Tankar om mitt kameraval?

målet med detta kamerainköp är att jag ska kunna ta lite sjyssta bilder och framförallt att jag ska lära mig att fotografera. samt ha en kamera som kommer hålla måttet ett tag framöver.

jag ska ju inte fågelskåda och fotografera i den omfattningen så super duper zoom är kanske inget för mig. men frågan är om man ofta stöter på situationer där man önskar att ändå ha lite mer tele?

några speciella känslor från er som kanske vet lite mer vad jag kan behöva? är det någon nackdel med en långzoom?

Ja långzoomar har ofta ca (kromatisk aberration) som kan vara störande när man vet om det.
Jag har en S5:a och jag har redan bytt mitt första exemplar mot ett annat pga för mycket ca och en softhet som man kan få i långzoomen.
Jag fick en annan som var bättre men den har också ca, kanske inte fullt lika mycket.
Detta fenomen blir tydligare när man zoomar till full zoom. Och i speciella situationer när det är tex vitt mot mörk bakgrund.

Annars är det en mycket bra kamera som ger fina bilder och macron är mycket bra.

behöver man vara orolig för att skärmen på en S5:a går sönder efter lite fram och tillbakafällning, vridnigar osv?

Nej det tror jag inte, den verkar rätt så stabil.
Och jag upptäckte igår att det går alldeles utmärkt att ta bor CA i Photoshop.
Så nu får jag säga att det är en mycket bra kamera.

ANNONS
Götaplatsens Foto