Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
PSD fil framkallning?
- Trådstartare NamnSofia
- Start datum
jag&bilden
Aktiv medlem
Tiff med komprimering bör kunna göra den mindre.
Består din psd av lager, banor etc eller är den platt?
Består din psd av lager, banor etc eller är den platt?
NamnSofia
Avslutat medlemskap
Har testat Tiff ( vilket funkar rent kvalitets mässigt) filen är då forfarande 220 MB och alla framkallnings sidor jag varit inne på vill Max ta emot 25 MB och de godkänner bara JPEG, JPG, PNG eller HEIC.
Ja, den består av lager.
Har jag fotat fel ( Raw ) eller vad har jag lyckat med för att stöta på detta problemet?
Ja, den består av lager.
Har jag fotat fel ( Raw ) eller vad har jag lyckat med för att stöta på detta problemet?
joakim d
Aktiv medlem
Det kan nog vara svårt men vad har det med den här tråden att göra?Jag skulle vilja se den som som kan se skillnad på en jpg sparad med högsta kvalitet i PS och en psd. Jag kan det inte i alla fall.
VargenW
Aktiv medlem
Hon var ju rädd att spara i jpg för att det skulle bli kvalitetsminskning!Det kan nog vara svårt men vad har det med den här tråden att göra?
Astroscapist
Aktiv medlem
Det är nåt annat fel. Du lär inte kunna se skillnaden mellan PSD och på en färdig bild. Kan du visa sen skärmdump när du ska spara ner till JPG?
Om du inte vet så kan du göra urklipp genom att hålla ner SHIFT+WIN+S
/Stefan
Om du inte vet så kan du göra urklipp genom att hålla ner SHIFT+WIN+S
/Stefan
VargenW
Aktiv medlem
Pröva att lägga ihop alla lager till ett innan du sparar som jpg, bara för att se om det redan där blir sämre kvalitet. Men spara inte psd:n då för då går du miste om lagren.
Jag klickar bara på att spara som kopia, väljer JPEG, får efter det välja låg till hög kvalitet, även då jag valt hög kvalitet blir skärpan dålig och mina färger burriga.
Moha
Aktiv medlem
Att du fick så stor PSD fil betyder antagligen att du har lager på lager.
Ett sätt att minska filstorleken är att markera alla lager och och använda
CTRL-ALT-SHFT-E så lägger man ihop alla lager till en enda lager som ligger överst sedan avmarkera man alla andra lager då tror jag du sparar något . JPEG-filkonvertering per definition komprimerar filer och samtidigt försämrar bildkvalitén. Kompressionsgraden avgörs i olika sparförslag som lite, mellan, stor mm som man själv väljer.
om jag skulle vilja ha bättre bildkvalité då skulle jag fråga de som skriver ut bilden om vilka format de har stöd för. Photoshop har stöd för en bild format som heter DNG med hög kvalité.
En annan metod som man använde förr i värden var att spara filen i 3 olika färger (Röd, blå och gul) och "tryckeriet" satte ihop de tre filerna vid tryckningen.
Hoppas dessa rader är till hjälp.
Ett sätt att minska filstorleken är att markera alla lager och och använda
CTRL-ALT-SHFT-E så lägger man ihop alla lager till en enda lager som ligger överst sedan avmarkera man alla andra lager då tror jag du sparar något . JPEG-filkonvertering per definition komprimerar filer och samtidigt försämrar bildkvalitén. Kompressionsgraden avgörs i olika sparförslag som lite, mellan, stor mm som man själv väljer.
om jag skulle vilja ha bättre bildkvalité då skulle jag fråga de som skriver ut bilden om vilka format de har stöd för. Photoshop har stöd för en bild format som heter DNG med hög kvalité.
En annan metod som man använde förr i värden var att spara filen i 3 olika färger (Röd, blå och gul) och "tryckeriet" satte ihop de tre filerna vid tryckningen.
Hoppas dessa rader är till hjälp.
AWid
Aktiv medlem
Senaste PS har ändrat en del i sättet att spara/exportera. PSD med lager kan inte sparas som jpeg med bibehållna lager (Självklart egentligen).
Använd "Exportera" --> "Exportera som" för att exportera till jpeg. Där kan man även göra alla erforderliga inställningar
Här en länk till en video som reder ut allt med "Spara", "Spara som", "Spara kopia" och "Exportera" -->"Exportera som".
Lycka till
Använd "Exportera" --> "Exportera som" för att exportera till jpeg. Där kan man även göra alla erforderliga inställningar
Här en länk till en video som reder ut allt med "Spara", "Spara som", "Spara kopia" och "Exportera" -->"Exportera som".
Lycka till
Senast ändrad:
Erik Schalin
Aktiv medlem
Så du förlorar pixlar när du gör en jpg?
hur många pixlar har ditt original?
Jpg kan max ha 65x65 tusen.
o vad är det du skall skriva ut?
25MB är rätt stort....
hur många pixlar har ditt original?
Jpg kan max ha 65x65 tusen.
o vad är det du skall skriva ut?
25MB är rätt stort....
kiwi
Aktiv medlem
Så du förlorar pixlar när du gör en jpg?
Nej, det skrev hon inte.
/ Kiwi
Erik Schalin
Aktiv medlem
NejNej, det skrev hon inte.
/ Kiwi
Hon skrev att hon tappar väldigt mycket kvalité.
pixlar.... Det är synligt om man har för få.
Färginformation.... Knappast synligt i form av väldigt mycket kvalité.
Om inte bilden innehåller väldigt mycket information utanför Srgb och det är inte speciellt många bilder som har det.
Så vad är det då hon har tappat för slags kvalité?
Citrin
Aktiv medlem
Många goda råd har kommit fram här. Tänkte bara berätta hur jag gör. Först av allt duplicerar jag PSD-filen (av säkerhetsskäl så jag inte sparar av misstag och förlorar alla lager) och går sedan till menyfliken Lager där jag väljer Gör till ett lager. När jag sedan sparar den som TIFF blir den betydligt mindre, oftast inte ens en tiondel så stor, och jag har aldrig upplevt någon kvalitetsförlust. Mejlar sedan TIFF-filen via Sprend.