Jag äter upp min hatt!!!
Ser man på, uppmärksam journalist som man är har PUL, personuppgiftslagen, från 1999 gått mej helt förbi! Det är frågan om en lag som grundar sig på ett EU-direktiv. Därmed äter jag upp min hatt :-0 och ber om ursäkt för min självsäkra ton tidigare i tråden.
Eftersom PUL inte berör media har vi inte tangerat saken på universitetet i kurserna i pressjuridik. För media gäller alltså det "gamla goda", grovt taget de två punkter jag skrev om ovan.
Det verkar finnas en del prejudikat i frågan i Sverige, däremot har jag inte hittat några i Finland. Jag kan inte dra mej till minnes att saken skulle ha debatterats i Finland, och det är kanske orsaken till att jag inte hört om PUL tidigare. I Sverige finns det ju till och med en hemsida med info om PUL (
www.pul.nu).
Så jo, i princip måste man alltså fråga lova av varje kotte som syns på en bild så mycket att han eller hon kan identifieras. Det låter sjukt, men är tydligen alldeles sant...!
Intressanta är att lagstidtningen ser olika ut i Finland och i Sverige - rent språkligt alltså. Om de juridiska skillanderna är märkbara kan jag inte avgöra. Men jag trodde faktiskt att EU-lagstiftningen var identisk i hela unionen, just för att undvika olika tolkningsmöjligheter...!?
PUL ger dock lite hopp:
/// Förhållandet till tryck- och yttrandefriheten
7 § Bestämmelserna i denna lag tillämpas inte i den utsträckning det skulle strida mot bestämmelserna om tryck- och yttrandefrihet i tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen.
Bestämmelserna i 9-29 och 33-44 §§ samt 45 § första stycket och 47-49 §§ skall inte tillämpas på sådan behandling av personuppgifter som sker uteslutande för journalistiska ändamål eller konstnärligt eller litterärt skapande. ///
Det är visserligen inte du som får avgöra vad som är konstnärligt skapande, men är du en seriös amatörfotograf ligger du kanske bra till?
Nej, nu skall jag kila in till stan. Eftersom jag kommer att röra mej bland folk röjs ju mina personuppgifter när folk tittat på mej - men det är ok, jag har gett mitt tillstånd till det. Annars hade jag ju kunnat stämma mej själv för brott mot personuppgiftslagen...!?
Hattätar-Andreas