Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pudelns kärna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kijana

Aktiv medlem
Fick i dag en idé till en fräck bild. Att det är något annorlunda och märkvärdigt med fräcka uppslag till bilder beror på för min del att jag ju inte brukar arrangera bilder, som jag får göra för att få denna bildidé till stånd.
Jag vill genomföra bildidén för att den känns.. kul, helt enkelt. Till viss del vet jag vad bildens budskap är, men inte helt. Och jag vet inte heller vad bilden säger om mig, om vad man kan utläsa ur bilden om vem jag är.

Hur gör ni andra här på FS? Tar ni bilder bara där allting är klart till hundra procent, eller "skjuter ni först och funderar sen"?

Har du en idé så genomför den för sjutton. Det är inte alls säkert att det blir som du vill eller tror, men du kommer garanterat att ha kul medan du försöker. När du väl har en bild framför dig så kanske du ser något annat i den eller så får du ändra tills det fungerar.

Oftast fotar jag bara sådant som jag ser, helt oarrangerat, men ibland får jag något infall att illustrera en idé eller bara försöka göra en ny vinkling på något alldagligt. Jag har kanske en idé om hur bilden kommer att se ut och vad jag vill att man ska se i den men det är rätt ofta att det blir något helt annat. Eller inget alls, vilket är vanligast. Men som sagt, det är själva pysslandet och funderandet hur man ska få till det som är kul.

Tror jag får förtydliga mig lite. Min bildidé är helt klar, men jag vet inte än vad bilden eventuellt kan säga om mig som fotograf. Och det är det där sista jag är intresserad av.
Alltså frågan om man genomför en bildidé även om man inte riktigt vet allt om vad bilden har för budskap och vad en betraktare rätt eller fel tolkar in om upphovsmannen.
Eller ser alla ni som ägnar er åt "djupare" fotografi verk och fotograf som två vitt skilda ting?

Kijana skrev:
Alltså frågan om man genomför en bildidé även om man inte riktigt vet allt om vad bilden har för budskap och vad en betraktare rätt eller fel tolkar in om upphovsmannen.

Menar du att bilden skulle kunna säga något om dig, som du helst sluppit veta?

Du behöver ju inte visa bilden för nån när den är tagen, så kör hårt. Upptäcksfärder i sig själv är ju spännande.

Väldigt många bilder vet man inte på förhand vad de betyder.

Jag instämmer med Henrik. Min "terapeut" heter Bilder. Jag gör dem och inte allt för sällan förstår jag inte förrän en tid efteråt varför jag gjort en viss bild.. Och majoriteten av dem får ni inte se;) Skulle ni få det är det först efter jag sett något själv..

(fast självklart finns det planerade bilder i min värld också, men de var ju inte ämnet.)

millimeter skrev:
Menar du att bilden skulle kunna säga något om dig, som du helst sluppit veta?

Tror inte det finns något i det här fallet som jag skulle vilja slippa veta om mig själv. Men jag funderar på om bilden skulle kunna säga något om mig själv som jag inte vetat om tidigare, men som kanske andra i omgivningen sett. Eller så får vi alla en mer nyanserad bild av mig som människa.

Du behöver ju inte visa bilden för nån när den är tagen, så kör hårt. Upptäcksfärder i sig själv är ju spännande.

Väldigt många bilder vet man inte på förhand vad de betyder.

Tack, Henrik och Lotta, tror jag fått svaret nu på mina funderingar.

Såååååå??? Det du egentligen är rädd för är att om du skulle göra verklighet av dina planer så skulle vi betrakta dig som komplett galen, eller???

Så måste det vara.

Plåta nu så får vi se om det kommer några farbröder med vit rock och gosetröja någon dag.

ANNONS