Annons

Qp Card, var hittar man dem och vilka ska man ha?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Saken är den att en yta som är grå, svart och vit och dessutom uppmätta att ha utmärkta egenskaper eftersom ytan är målad med specialfärg och inte tryckt skall ge dig det resultat som du får bla av Kodaks kortet. Dessutom kan du med kortet som har tre fält ställa kurvan mycket bra.(Svart,grått,vitt) Nu med det nya kortet med 4 fält kan du göra det ännu bättre ,dvs mer nogrannare inställning. Jag har nu mailat Lars Kjellberg och begärt att han skall vara med i diskussionen. (vad Lars gör i kväll lördag vet jag inte)
Jag kan tillägga att exv Hasselblad skickar med QP-card som referenskort.
Mvh Mikael

Senast ändrad:
vi är rätt eniga du o jag så är det ju, kvaliten på qp:s yta är hög o kortet (Eller stickan) är dessutom väldigt tålig, dvs betydligt stryktåligare än appen o kodakkortet.

men för sättet jag jobbar kanske det inte är det optimala verktyget då jag i detta fallet fotat smycken i photax ljustält o man byter ju smycken o roddar, så då kanske det bara är fel verktyg, typ för liten skiftnyckel, beöver kanske den större ytan för att få jämnare utfall, man får ehller inte försumma att lutar man en liten yta ett par mm ger det betydligt stärre vinkel än om du höjer en stor yta samma mängd mm, dvs det e väldigt lätt skapa andra förutsättningar med en liten remsa mot ett A5 stort ark.

Däremot är jag intresserad att prova qp 201, den lösningen verkar enkel o genomarbetad för att få en färgkurva. Nästa gång jag skall leka produktfotograf skall jag köpa QP:s kit för färger.

Roine

Om du mailar mig din adress så skall du få färgkortskittet av mig gratis så du kan utvärdera det.Tycker även du skall prova det stora sv/v nya kortet
Mvh Mikael

Roine . Du har korten på måndag
Tala gärna om vad du finner, kör även jpg och låt programvaran som du kan tanka ner från www.qpcard.com ta hand om upprätningen/färgkorrigeringen av bilden.
Mvh Mikael

QPcard 101-fråga

Mikael,

vet du vad det är för skillnad mellan QPcard 101 (som jag har liggande sedan flera år tillbaka, 15 st/förpackning) och den QPcard 101 v2 som visas på QPcards webb (3 st/förpackning), "improved"?

Inget som påverkar resultatet radikalt gissar jag? Jag använder QPcard 101 väldigt sällan men när jag använt det har jag bara positiva erfarenheter.

Efter er diskussion ovan blev jag sugen att prova QPcard 201 ihop med QPcolorsoft 501.

Tack för svaren!
Eftersom jag fotar i just denna lokal ganska ofta har jag listat ut vad felet beror på.
Ljuskällorna är Mååånga och har även visat sig ha varierande färgtemperatur.
Lösningen var sålunda att mäta ljuset på fler ställen och jobba ihop bilden efter de mätningar jag fick ihop.
Det visade sig alltså enbart vara ett seriöst problem när större delar av lokalen skulle visas, men lyckligtvis är mitt uppdrag oftast att fota någon produkt och sedan frilägga den :)

Jag tror ni har missuppfattat lite vad man kan göra med ett gråkort eller när man vitbalanserar , är det flera ljuskällor inblandade så kommer man aldrig ifrån att det blir vissa problem med det inkommande ljuset med helt annan färgtemperatur. Dvs man får rensa bilden då oftast från cyaner, magenta eller gulgrönt stick beroende på det ljus med annan färgtemperatur som missfärgar motivet delvis..
Mikael
PS Roine , du har korten på tisdag, tömningen i Lund var idag söndag 14:30 och då var jag knappt vaken efter Foppas match i natt.Korten hamnade i postlådan kl 1700
Mikael

Senast ändrad:
japp

det e jag enig i, men det cast som e konstant borde få lite bättre, ex att grönt eär överdrivet lurigt på canon o rött blir lite för rött i nikon ibland eller?

dvs räta ut en lite för krogig responskurva

Sitter nu här och funderar själv på att köpa ett från scandinavian. Men alltså, jag begriper mig fortfarande inte på vilket jag ska satsa på. 101 eller 201.
Men kollar man här så visar inte 201 en svart färg. Är inte de bra att ha?
Hjälp tack!

Linis skrev:
Sitter nu här och funderar själv på att köpa ett från scandinavian. Men alltså, jag begriper mig fortfarande inte på vilket jag ska satsa på. 101 eller 201.
Men kollar man här så visar inte 201 en svart färg. Är inte de bra att ha?
Hjälp tack!

Visst är 201 bra om man behöver sätta flera korrigeringspunkter. Se http://www.qpcard.se/BizPart.aspx?tabId=58&tci=111 eller om du vill använda programvaran.

Alla korten är utmärkta att använda.
Mikael

ANNONS
Götaplatsens Foto