Annons

RÅN i Jönköping

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattsen

Aktiv medlem
Hej alla jkpg:are. Hoppas att ni inte kan läsa detta just nu eftersom ni är ute på väster i stan och fångar dramatiken i rånet mot värdetransporten. Annars - ut o fota! Själv hinner jag tyvvärr inte.
Ser fram emot att få se bilder från rånet här på FS...

Vem fotade?

Både Expressen och Aftonbladet har på sina nätupplagor idag publicerat samma bild av platsen för värderånet i Jönköping.

Det intressanta är att de båda tidningarna uppgett två helt olika fotografer som upphovsmän. Expressen påstår att bilden är tagen av en viss Börre Johansen, Aftonbladet påstår att bilden är tagen av en viss Rickard Vidlund.

Vem är det egentligen som kan och bör ta åt sig av äran? Den här frågan bedömer jag som bra mycket mer spännande än vem som kan tänkas ha roffat åt sig pengasäckarna.

;-)

"Börre" låter verkligen som ett namn man skulle kunna hitta på om man vill ljuga och blir stressad när någon frågar om ens namn.

"Öhhh... jag heter... öhhh... b-b-b-b... Börre! Börre heter jag!"

jim, det går inte att länka till bilder i flash-animationer.

Ibland tycker jag att det här med att man inte får lägga upp bilder som man inte har tagit själv går till överdrift!

chisel skrev:
"Börre" låter verkligen som ett namn man skulle kunna hitta på om man vill ljuga och blir stressad när någon frågar om ens namn.

"Öhhh... jag heter... öhhh... b-b-b-b... Börre! Börre heter jag!"

*Hahaha* Ja, precis! Eller som när Björn Skifs i gamla filmen Strul inte vill avslöja sin identitet utan istället säger sig heta "öhh... Rutger Jönåker"

:))

Walle skrev:

Ibland tycker jag att det här med att man inte får lägga upp bilder som man inte har tagit själv går till överdrift!

Att lägga upp andras bilder utan att fråga om lov - skall aldrig ses som en "överdrift". Bilder är copyrightskyddade. Punkt slut.

Nej, varför skulle en skärmdump vara ett mindre övertramp?

Sami har ju för övrigt beskrivit missen med fotografnamnen så bra, så bilderna är ju knappast nädvändiga för att förstå vad det handlar om. Och den som vill se dem kan ju gå till webbplatserna och kolla bildspelen.

Jag menar en skärmdump på hela bildspelsfönstret så att det framgår vilken tidning som avses.
Är inte det tillåtet heller?

Jajaja, skärmdumparna som jag la upp är borttagna, och jag ber uppriktigt om ursäkt för mitt klumpiga övertramp.

Nog talat om det. Den riktigt stora spännande gåtan i sammanhanget är vem som egentligen plåtade bilden? För det är ju en och samma bild i de båda tidningarna - fast med olika byline!

Hade lite roligt åt Sverige igår - först var det en självmordbombare (!) i Karlstad som visade sig vara en pilot som glömt sin väska efter sig... eller nått åt det hållet. Och sen var det världens bomb i Jönköping som visade sig vara allt annat än världens bomb. Visst, ni har hårdare och brutalare brottslighet och lite andra hotbilder än vad vi har här i Finlland. Men igår kunde vi nog inte tänka mycket annat än att ni ibland dra på lite fööör stora växlar ;-)

Enligt Expressens nätupplaga fick inte Polisen, trots påstötningar, ta del av bilderna som Elin Elderud på Jönköpingsposten tog under rånet.

Ngn som vet varför?

Peter.H skrev:
Att lägga upp andras bilder utan att fråga om lov - skall aldrig ses som en "överdrift". Bilder är copyrightskyddade. Punkt slut.

Visserligen, men när det gäller bilder som publicerats i dagspressen och motsvarande webbplatser så tycker jag faktiskt att är en överdrift. Dessutom heter det "upphovsrättsskyddade". Punkt slut.

ANNONS
Götaplatsens Foto