Annons

Räcker de till?

Produkter
(logga in för att koppla)

Quisquam

Aktiv medlem
Jag har läst ett antal olika recensioner både för Canons 40D men främst för 50D:n och de flesta recensenter skriver i slutet att man måste ha vettiga objektiv för att kunna utnyttja kamerorna. Jag äger för tillfället en 400D men lutar främst åt att köpa en 50D även om 40D slåss om min uppmärksamhet också.

Jag äger i dagsläget följande objektiv:

Canon EF 35/2.0
Canon EF 50/1.4
Canon EF 100/2.0
Tokina 12-24/4

Vad tror ni? Är de objektiv som jag äger "inte bra nog" (min egen erfarenhet säger att de inte alls är så dumma på min 400D *L*) för en 50D?

Jag fotar så gott som bara i RAW om det påverkar era åsikter.

Du har ju samma upplösning på 40D som på din nuvarande 400D, så byter du till den, är det ingen skillnad alls i bildkvalité, så tycker du dom duger idag, gör dom det till 40D också.

50D har visserligen 50% fler pixlar, men enligt dom flesta är det ändå ganska liten skillnad i praktisk upplösning mellan din 400D och 50D.

Bortsett från det, så har du en riktigt fin samling objektiv. Dina fasta objektiv skulle fungera utmärkt tom på en 5DMKII.

Kan vara bra att ha i bakhuvudet, att byter du din 400D mot 40D/50D blir det marginellt högre kvalité på bilderna. Det du betalar för är ALLT annat. Såsom bättre AF, lättare handhavande, en mer rejäl kamera, större sökarbild, fler bilder per sekund mm mm

Jag äger i dagsläget följande objektiv:

Canon EF 35/2.0
Canon EF 50/1.4
Canon EF 100/2.0
Tokina 12-24/4

Vad tror ni? Är de objektiv som jag äger "inte bra nog" (min egen erfarenhet säger att de inte alls är så dumma på min 400D *L*) för en 50D?

Är du nöjd med dina bilder? är de skarpa nog? Beror ev. missnöje med objektivens prestanda på brister hos dem, eller hos dig (vid fotograferingstillfället och/eller vid efterbehandlingen? Jag tror att ytterst, ytterst, ytterst få amatörfotografer behöver "top notch"-gluggar. Kvaliteten på dagens objektiv räcker rent optiskt till för 99% av oss amatörer, oavsett kamerahus. En helt annan sak är frågor om byggkvalitet, autofokusegenskaper etc. Om du inte är missnöjd med dina bilder, varför grubbla på om dina objektiv räcker till eller inte?

mvh / FiCa1

Tack Staffan och Finn!

Jag var kanske otydlig, men min fråga gällde egentligen om huruvida en 50D skulle kräva bättre objektiv än de jag har. Jag har varit nöjd med dem hittills i de flesta lägena i kombination med min 400D och har inte tyckt mig kunna skylla på objektiven om pangresultaten inte har infunnit sig jämt. Vad kan man vänta sig av en som köpte sin första kamera för två år sedan? *L*

Undran var som sagt var endast om en 50D skulle ställa väldigt mycket högre krav på objektiven än en 400D. Svaret verkar nu givet. Ha en trevlig helg! :)

ANNONS
Götaplatsens Foto