Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rädda överexponerad bild

Produkter
(logga in för att koppla)

foto-lina

Avslutat medlemskap
Jag har ett par bilder som är jätte fina men armen mot studioblixten blev jätte överexponerad.

Kan man rädda en sådan bild ?
Bilden är fotat i Raw, jag har försökt att underexponera den och sedan lägga på ljus på dom mörka ytorna, men det blir inte bra.

Någon som har något tips om det nu går att rädda dom.
 
Man måste ha RAW filen för att kunna avgöra hur pass mycket man kan rädda. Sen kan man ju alltid använda photoshop för reparation av skadade partier
 
överexponerat är alltid svårt att rädda då du redan blåst bort allt som skulle räddas oavsett om du fotar i raw eller annat format.
 
Senast ändrad:
Två raw-konverteringar, den ena normalt exponerad, den andra med fokus på att rädda den överexponerade armen. Lägg ihop bilderna i PS via en mask och "tvätta" fram den exponeringskorrigerade armen.

Kan ju lyckas, men oftast så är det svårt att få fram detaljer från en orginal RAW fil som är överexponerad, underexponerad funkar bättre.

Men hoppas att det funkar
 
Precis, om den är mycket överexponerad så kommer det inte finnas någon information i pixlarna, dvs det är helt utfrätt och detaljer saknas. Enda sättet jag kan komma på som skulle kunna rädda det i så fall är om du klonar bort det från ett annat ställe på hyn som ser bättre ut. Det blir säkert lite pilligt men det borde ju funka. om du inte har någon normalexponerad bild (på armen) som du kan lägga ihop med så är det nog kloning eller något i den stilen som är enda hyfsade chansen att rädda det. för är pixlarna klippta är det kört, det funkar inte att bara dra ner exponeringen. inte ens i camera raw.
 
Gammal tråd, men eftersom fler lär stöta på detta problem så tänkte jag slänga in ett tips ändå.
Med metoden som kallas frequency separation så kan man, enligt min erfarenhet, med relativ enkelhet (betydligt enklare än att bara använda klonverktyget) "återskapa" sådant bortfall.
Egentligen återskapar man inte det, men man jobbar med annan befintlig färg och textur för att få de utbrända partierna att se naturliga ut.
Denna metoden är så klart att föredra om man tex. inte har någon råbild att jobba med, eller om man jobbar med scannad film (överexponerade partier tenderar också att bli hopplöst utbrända).
 
ANNONS