Annons

Rädda bild med ströljus i - pse help?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bluesman

Aktiv medlem
Hej folks -

vad göra åt detta elände? Fotat under en promenad i stan, genom en stängd ports skitiga ruta. Lyckades inte få objektivet 100% plant mot glaset=ströljus. Bilden är bara 400 pixlar hög nu, men längst in sitter i a f en soldyrkande kvinna under körsbärsgrenar...

Nån som kan hjälpa till med en bra procedur? Det är ljusslöjan till vänster jag vill ha bort nu - lite mer ljus över cykelstyrena och portens tegel går nog att få till efteråt, det finns detaljer där i negativet..

Tacksam för alla tips, så klart.

Hårda fakta: Leica M2, Voigtländer 90/3.5 APO, Tmax400, scannat i 1200 dpi för detta ändamål.

Bilagor

• porten_web_omeckad.jpg
    porten_web_omeckad.jpg
    27.3 KB · Visningar: 188
Måla partiet med efterbelys-verktyget på en låg exponeringsprocent och ställ det på att bara efterbelysa skuggorna. Funkade såhär bra i den lågupplösta bilden jag hade tillgång till.
/jer.

Edit: Ser nu att jag gick lite hårt åt cykelstyrna längst ner. Men det går nog att fixa i det fullstora originalet.

Bilagor

• ckl.jpg
    ckl.jpg
    38.8 KB · Visningar: 178
Absolut ingen PS-guru, men skulle man inte kunna göra ett nytt lager, mörka ner det så att den ljusa strimman är lika exponerad som resten, och sedan måla på det på undre lagret?

Okeej najs förslag, Jerry. Då är det kanske bäst att först lyfta fram de detaljer man vill ha med i själva portgången, och *därefter* bränna ner slöjan "för hand" tills skillnaden är utjämnad?
Mvh /Richard

Bluesman skrev:
Okeej najs förslag, Jerry. Då är det kanske bäst att först lyfta fram de detaljer man vill ha med i själva portgången, och *därefter* bränna ner slöjan "för hand" tills skillnaden är utjämnad?
Mvh /Richard

Ja. Och som Jörgen säger är det nog ingen dum idé att jobba med det i ett nytt lager så att du kan "ångra" dig och måla fram och tillbaks de redigerade partierna med en lagermask.

Tack (bägge två)! Jag meckar, och det verkar funka...kanske syns resultatet bland mina analogbilder sen :)

/ Richard (som bockar för hjälpen och önskar trevlig Valborg!)

ANNONS