Annons

Räddade bilder, men hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

zooma

Aktiv medlem
Hej

Nån som har koll på hur det är möjligt att rädda bilder på ett formaterat och överskrivet CF-kort? Råkade nyligen vara lite för snabb med att formatera mitt kort och körde därför SanDisks Rescue PRO. Bilderna hittade jag, men jag hittade också bilder från en tidigare fotosession. Mest förvånad blev jag dock över ett närmast antikt fynd: en över ett år gammal bild som ligger kanske 1000 exponeringar och ett otal formateringar bak i tiden. Hur är detta möjligt, undrar jag som knappt begriper hur jag lyckades rädda bilderna jag letade efter.

/en förbryllad zooma

När du formaterar ditt kort raderar du inte all information utan du tar bara bort "innehållsregistret" dvs filtabellen.

Alla filer ligger kvar.

När du sedan fyller kortet igen så lägger sig ny information över den gamla och skrivs in i filtabellen.

Har man inte fyllt kortet med ny data kan man alltid återställa en formatering.
Har man hunnit skriva ny data över den gamla så kan man ofta rädda data ett par lager ner.

Experter kan få fram data upp till 14 lager dvs kortet har varit fullt och raderat 14 ggr.

Det var detta dom gjorde emd mobiltelefonernas minne i Knutbyrättegången då dom återskapade SMS från telefonens minne.

Vid formateringen så raderas inte filerna(bilderna), utan bara pekaren till filen. Detta gör att kortet ser tomt ut, men är det inte egentligen. Så filerna finns kvar ända tills de skrivs över. Din gamla bild har alltså klarat sig från att skrivas över.

Tack för det Daniel, det blev jag lite klokare på. Men jag är fortfarande inte klar över hur den riktigt gamla bilden klarat sig genom ett otal överskrivningar och formateringar (långt fler än 14 i alla fall)

jodå, det blir visst "lager".
inga bilder tas bort vid formatering utan bara indexfilen.
det är snabbformatering vi pratar om nämligen, när det gäller minneskort.
bilderna ligger kvar så länge som de inte skrivs över.
och så länge inget skrivs ovanpå så kan bilder ligga kvar efter hur många gångers formatering som helst.
skulle du däremot fylla kortet till max så kommer du alltså inte ha nån gammal bild kvar.

Estethia skrev:
jodå, det blir visst "lager".
inga bilder tas bort vid formatering utan bara indexfilen.
det är snabbformatering vi pratar om nämligen, när det gäller minneskort.
bilderna ligger kvar så länge som de inte skrivs över.
och så länge inget skrivs ovanpå så kan bilder ligga kvar efter hur många gångers formatering som helst.
skulle du däremot fylla kortet till max så kommer du alltså inte ha nån gammal bild kvar.

Jo jag vet att man bara tar bort indexfilen vid snabbformattering.

Om man fyller samma minnerarea med två olika bilder finns en rest kvar av den första bilden på en hårddisk fast betyldigt svagare.

I vanliga minneskort finns det ju inget magnetiskt så om en bild i en viss minnesyta skrivs över är den förlorad. Enda sättet att klara sig är om man har tur så att kortet inte använder samma yta.

På en hårddisk kan man alltså lagra FLERA bilder på samma yta (dvs flera lager) och man kan få fram alla bilderna med specialutrustning men på ett minneskort kan man det inte.

Jag tror inte jag förstår vad du menar med lager på minneskort.

hm. äsch. det vet inte jag heller. ;o)
för nu ser jag att jag läste fel i Dajos inlägg som du svarade på och då blev det ju förstås helfel.
du har alldeles rätt. sorry.
jag är visst lite trött så här på morronkvisten. ;o)

iSolen.se skrev:
Hmm. Du blandar inte ihop det med hårddiskar? Minneskort är ju inte magnetiska minnen så det blir inga "lager".

Jo, det gör jag ju....
Om det finns lager på minneskort också kan jag inte säga på rak arm.

Rent fysiskt sett bör det inte kunna finnas lager på minneskort då det är celler med en elektriskt laddning som sedan byter laddning.

Varje cell på en disk består ju av en mängd magnetiskt partiklar. Fast 14 lager tycker jag låter lite högt. Har du några länkar eller annan information som understödjer det.

Det senaste jag hörde var att dom har lyckats plocka ur motsvarande 7 lager av överskrivningar med hjälp av ett elektronmikroskop.

Damocles skrev:
Rent fysiskt sett bör det inte kunna finnas lager på minneskort då det är celler med en elektriskt laddning som sedan byter laddning.

Varje cell på en disk består ju av en mängd magnetiskt partiklar. Fast 14 lager tycker jag låter lite högt. Har du några länkar eller annan information som understödjer det.

Det senaste jag hörde var att dom har lyckats plocka ur motsvarande 7 lager av överskrivningar med hjälp av ett elektronmikroskop.

Samma tänkte jag, men sen finns det ju microdrive också och där borde det ju vara möjligt med mer än ett lager.

AnnaKarin skrev:
Samma tänkte jag, men sen finns det ju microdrive också och där borde det ju vara möjligt med mer än ett lager.

Ännu en fördel med microdrive alltså.

Fast så vitt jag vet räcker det inte med program för att komma åt "lager två". Hårddisken måste lämnas in och anslutas till känslig specialutrusntning.

Minneskort (med flash-minnen) skiljer sig på några väsentliga
punkter från hårddiskar.

Antalet skrivcykler är begränsat och därför ligger inte "sektorerna"
som på en disk från noll och uppåt i nummerordning och fysiskt efter
varandra. På minneskorten kastar man om i tabellerna så att "slitaget"
fördelas jämnt och inte blir störst i början.

En enskild minnescell är bara en liten kapacitans (kondensator)
med olika laddning. Inga lager med andra ord. (Om inte elektronerna
är datummärkta.)

På en hårddisk skrivs inte ny information i exakt samma
spår varje gång och det kan bli ett smalt spår av
gamla magnetmönster kvar "i dikesrenen" som går att
läsa med ett smalare läshuvud om man plockar ur skivan ur driven.

Däremot kan filsystemet med slitageutjämningen och annat göra
att minnescellerna har kvar sin information efter många
omformateringar.

Dessutom finns funktioner som mappar bort de minnesområden som är felaktiga
redan vid tillverkningen (ungefär som pixelmappning) och det finns även
på hårddiskar.

Att det kan finnas kvar riktigt gamla bilder är inte så konstigt
när slumpen och många andra faktorer avgör vad som skrivs över.

Mera läsning om minnen:
http://www.datarescue.com/laboratory/smartflash.htm

Fast så vitt jag vet räcker det inte med program för att komma åt "lager två". Hårddisken måste lämnas in och anslutas till känslig specialutrusntning.
En sak som påpekas i föregående inlägg är ju spridningen av informationen. Lager 2 kan därför vara allting från förra omgånges filer till sjunde omgånges filer.

Jag har haft diskar fyllda i flera omgångar, men den första och enda gången jag haft någon form av virus så tog det med sig hela disken. Körde ett program som heter Lost and Found. Fungerade jättebra, lite för bra om man inte såg till att välja den senaste partitionen. Den hittade över ett år gamla filer som var två formatteringar gamla. Sen att alla block av dessa inte gick att återskapa var en sak, jag testade på pin ki.

Det är inte för inte som en säker radering skriver över ett minimum av 7gånger, och då ALLA block på disken. En del programvarur skriver dessutom över i olika sekvenser och från början eller slutet.

ANNONS
Götaplatsens Foto