Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Överexponerade bilder med 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Eminstra

Aktiv medlem
Hej!

Jag har haft min 7D i snart 3 år och fram till idag har detta aldrig hänt tidigare. Nu har det hänt ett par gånger att kameran kraftigt överexponerar bilderna så dom nästan blir helt vita. Använder evaluerande mätning och bländar prioritet.
Exempel på exif där det gått fel: EV: +1/3, ISO 400, f/5.6, 1/100
Ställde ner EV till -1 istället och fick en korrekt ljusmätning med en tid på 1/2000 istället. Ställde upp EV till 0 och fick 1/1000 - korrekta bilder. Körde några km sen stannade jag igen för att fotografera utan att ändra något och bilderna blir åter igen nästan helt vita. Denna gången hamnade slutartiden på 1/25.

Någon annan som har råkat ut för samma sak eller har någon idé på vad det kan vara?
Har kontrollerat alla inställningar och kan inte hittar något fel.
När jag hälsade på mina föräldrar senast hände samma sak med min farsas 600D.

mvh
Thomas

Hej!

Jag har haft min 7D i snart 3 år och fram till idag har detta aldrig hänt tidigare. Nu har det hänt ett par gånger att kameran kraftigt överexponerar bilderna så dom nästan blir helt vita. Använder evaluerande mätning och bländar prioritet.
Exempel på exif där det gått fel: EV: +1/3, ISO 400, f/5.6, 1/100
Ställde ner EV till -1 istället och fick en korrekt ljusmätning med en tid på 1/2000 istället. Ställde upp EV till 0 och fick 1/1000 - korrekta bilder. Körde några km sen stannade jag igen för att fotografera utan att ändra något och bilderna blir åter igen nästan helt vita. Denna gången hamnade slutartiden på 1/25.

Någon annan som har råkat ut för samma sak eller har någon idé på vad det kan vara?
Har kontrollerat alla inställningar och kan inte hittar något fel.
När jag hälsade på mina föräldrar senast hände samma sak med min farsas 600D.

mvh
Thomas

Hej !

Använde du samma objektiv på båda kamerorna ?

//MW

Att någon enstaka ruta blir överexponerad av okänd orsak har väl hänt mig. Men mycket sällan,

Det första jag skulle göra är att gnugga stift och kontakter mellan objektiv och kamerahus med ett radergummi. En möjlig orsak till problemet kan vara dålig kontakt pga. smuts el. oxid.

J O

Att någon enstaka ruta blir överexponerad av okänd orsak har väl hänt mig. Men mycket sällan,

Det första jag skulle göra är att gnugga stift och kontakter mellan objektiv och kamerahus med ett radergummi. En möjlig orsak till problemet kan vara dålig kontakt pga. smuts el. oxid.

J O

Hej !

Lite svårt att tro det, samma sak hände på två
helt skilda enheter.

Har råkat ut för liknande incidenter med min 40D,
då har det berott på att mode-vredet oavsiktligt ändrat sej.

Avslöjas via Exif-data, sen får man sända en tanke till Canon
för denna sinnesjukt vansinniga lösning utan spärr för vredet.

//MW

Bild på den överexponerade och fullständig EXIF-information tack.

EXIF borde följa med bilden.
Såg nu att de första 8 bilderna i serien blev rätt exponerade sen följer 4 som är överexponerade utan att några inställningar är ändrade. Det enda som skiljer i fullständiga EXIF-informationen är slutartiden.

_MG_1013.jpg

ANNONS
Götaplatsens Foto