** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Rätt färgrym, profil och kalibrering?

Produkter
(logga in för att koppla)

eyescan

Aktiv medlem
Jag behöver hjälp med att ställa in rätt färginställningar i min foto-kedja. Och få tips om vilken upplösning man bör ha filerna i för utskrift.

1. Kamera D700/RAW-filer/4256x2832/AdobeRGB

2. Import och bearbetning i Lightroom 3. Importerar och konverterar till DNG.

3. Viss redigering i CS5

4. Export från CS5. Bilderna ska sedan till Crimson för utskrift alternativt läggas upp här på fotosidan.

Jag har nyss skaffat en MacBookPro där jag inte litar på skärmen och min Samsung SyncMaster 245B känner jag mig inte heller 100% säker på trots kalibrering med Pantone Huey.

Så hur ställer jag in rätt färgrymd i de olika programmen? Vilket format är bäst att jobba i och exportera till? Vilka storlekar bör man leverera i? Eftersom jag är lite kvaliténörd så vill jag gärna hålla filen så stor som möjligt så länge som möjligt, men det får ju inte bli onödigt stort o tungt för att i slutänden bara rendera i en papperskopia på 10X15. Givetvis vill jag ha möjlighet att skriva ut större bilder också.

Snälla hjälp!

MVH
Niklas
 
Här är mina synpunkter:

Färgrymden du ställer in i kameran påverkar inte dina RAW-filer, utan endast jpeg.

När du jobbar med dina RAW-bilder i Lightroom, så gör du det i en mycket stor färgrymd som liknar Prophoto RGB. Om du exporterar dina bilder från Lightroom i tex Adobe RGB, så reducerar du färgrymden i bilden och kan aldrig få tillbaka de färgerna igen om du tar in bilden i LR senare. Därför är det en fördel när du flyttar bilden till PS CS5 att du exporterar i 16-bitars Prophoto RGB, då tappar du inga färger.

Om du å andra sidan alltid skriver ut hos Crimson eller andra labb, så har du ingen nytta av de färgerna som ligger utanför Adobe RGB, de kan ändå inte återges. Beställer du bläckstråleutskrifter eller skriver ut själv med professionella bläckstråleskrivare, så kan de återge färger som ligger utanför Adobe RGB.

Enklast är att alltid arbeta i Adobe RGB, förutom då du lägger upp bilder på internet, då gäller den ännu mindre färgrymden sRGB.

I Lightroom kan du bara ändra hur du exporterar, välj där Adobe RGB eller Prophoto RGB (16-bit) beroende på vilken färgrymd du vill exportera i. Ställ in Photoshop på samma färgrymd. Under Edit>Color settings i PS kan du ställa in 'Europe prepress 2' och sedan ändra Gray till 'Gray gamma 2.2'. Ändra RGB till 'Prophoto RGB' om du hellre vill jobba i den färgrymden.

När du skickar dina bilder till Crimson har du två alternativ, skicka bilderna som de är och låt Crimson interpolera och fixa, eller om du vill ha kontroll på vad du gör, så förbereder du bilden för den utskriftsstorlek du beställer, dvs beskär bilden till rätt proportioner, ställer in rätt upplösning och skärper bilden för utskrift. I Lightroom gör du detta under 'Export' och det medför inte något merarbete.

Det finns ingen som helst anledning att skicka en fullstor bild för utskrift av tex 10x15 bilder, det slösar bara bandbredd. Bilden blir inte av högre kvalitet för det, utan Crimsons printrar kommer att ta ner filen till runt 2 MP och en upplösning på 300 ppi i storlek 10x15 cm. De flesta bilder upp till 30x45 cm skrivs ut i 300 ppi. Större bilder i 200 ppi och i vissa fall 400 ppi. Kolla på Crimsons sidor, det finns utförligt förklarat.
 
Tack

Tack för din utförliga beskrivning Lars. Får det tyvärr inte att funka 100% med mina 2 skärmar nu, men har i alla fall eliminerat denna felkälla. Tack!
 
Inget bra svar

Hej detta blir lite OT och hjälper inte TS.

Men Lars.. Mycket bra skrivet, tack

mvh
Krister
 
Här är mina synpunkter:

Färgrymden du ställer in i kameran påverkar inte dina RAW-filer, utan endast jpeg.

I Lightroom kan du bara ändra hur du exporterar, välj där Adobe RGB eller Prophoto RGB (16-bit) beroende på vilken färgrymd du vill exportera i. Ställ in Photoshop på samma färgrymd. Under Edit>Color settings i PS kan du ställa in 'Europe prepress 2' och sedan ändra Gray till 'Gray gamma 2.2'. Ändra RGB till 'Prophoto RGB' om du hellre vill jobba i den färgrymden.

Bra beskrivning och jag har bara ett par mindre förslag till ändringar. Även om du fotograferar i råformat så påverkas din förhandsvisning av vilken färgrymd du väljer i kameran. Därför ställer jag alltid in mina kameror på färgrymden Adobe RGB, eftersom det ger en något bättre visning av ett RGB-histogram än vad man får om man fotograferar med kameran inställd på att skicka ut jpeg:arna i sRGB.

Sedan är den tryckprofil som används i Europe Prepress 2 förlegad. Så om du arbetar med bilder i CMYK, dvs anpassade för tryck är det bättre att använda Europe prepress 3 istället. Vet att många tryckerier fortfarande rekommenderar Fogra 27, som används i prepress 2, men det visar mest att de inte har hängt med i utvecklingen.

Stefan
 
När det gäller internet och Pro Photo RGB. Firefox och Safari stöder Pro Photo RGB fast inte Explorer och inte heller Chrome.
 
Jag har nyss skaffat en MacBookPro där jag inte litar på skärmen och min Samsung SyncMaster 245B känner jag mig inte heller 100% säker på trots kalibrering med Pantone Huey.

Då din skärm inte kan visa en utökad färgrymd så bör du nog överväga att hålla dig till sRGB i hela din kedja. Annars riskerar du att arbeta med färger som du definitivt inte kan se på din skärm.
 
Jobbar man i PS med egenframkallade råfiler, på en sRGB-skärm man inte litar på - prova att exportera till PS i AdobeRGB ändå och låt PS sköta färghanteringen.
-Använd kontrollen "Desaturate screen colors by:" i färgkontrollpanelen i PS - sätt den på 5% ungefär. Tillsammans med skärmprofilen gör detta att du iaf är LITE närmre ett verkligt resultat när du arbetar i/exporterar ARGB-filer från en sRGB-skärm. Detta gäller för print, inte för vidare skärmvisning - då ska man helst INTE använda "Desaturate...".

Ett litet "fusk" som faktiskt både praktiskt och teoretiskt fungerar ganska bra. Det fungerar bättre än att inte göra något alls.
 
Jobbar man i PS med egenframkallade råfiler, på en sRGB-skärm man inte litar på - prova att exportera till PS i AdobeRGB ändå och låt PS sköta färghanteringen.
-Använd kontrollen "Desaturate screen colors by:" i färgkontrollpanelen i PS - sätt den på 5% ungefär.


Om man arbetar på detta sätt som Joakim föreslår är det ytterligt få bilder som verkligen ställer till några som helst problem, även när man arbetar med en skärm med rätt begränsat färgomfång.

Fördelen med skärmar med de stora färgomfång som man kan få idag märker man nog främst om man arbetar med bilder som ska förberedas för tryck. Du får en riktig softproof på skärmen, som gör det enklare att se var färgerna är så mättade att de kräver en åtgärd innan de konverteras till CMYK.

Stefan
 
Bra beskrivning och jag har bara ett par mindre förslag till ändringar. Även om du fotograferar i råformat så påverkas din förhandsvisning av vilken färgrymd du väljer i kameran. Därför ställer jag alltid in mina kameror på färgrymden Adobe RGB, eftersom det ger en något bättre visning av ett RGB-histogram än vad man får om man fotograferar med kameran inställd på att skicka ut jpeg:arna i sRGB.

Sedan är den tryckprofil som används i Europe Prepress 2 förlegad. Så om du arbetar med bilder i CMYK, dvs anpassade för tryck är det bättre att använda Europe prepress 3 istället. Vet att många tryckerier fortfarande rekommenderar Fogra 27, som används i prepress 2, men det visar mest att de inte har hängt med i utvecklingen.

Stefan
Så är det naturligtvis, men det är den inbäddade jpeg-filens histogram man tittar på, inte själva raw-filen.

Prepress 3 visste jag inte ens fanns, tack för upplysningen! De få gånger jag konverterat till CMYK har jag konverterat till den profil jag blivit tillsagd att använda.
 
Då din skärm inte kan visa en utökad färgrymd så bör du nog överväga att hålla dig till sRGB i hela din kedja. Annars riskerar du att arbeta med färger som du definitivt inte kan se på din skärm.
Det där påståendet är för mig helt främmande! Det skulle innebära att vi som framgångsrikt arbetat i Prophoto RGB ända sedan Bruce Fraser började propagera för det för så där en 6-7 år sedan inte kunnat editera våra bilder? sRGB ska inte användas i något sammanhang där bilder tas ut på papper.
 
Det där påståendet är för mig helt främmande! Det skulle innebära att vi som framgångsrikt arbetat i Prophoto RGB ända sedan Bruce Fraser började propagera för det för så där en 6-7 år sedan inte kunnat editera våra bilder? sRGB ska inte användas i något sammanhang där bilder tas ut på papper.

De flesta skärmar kan inte visa mycket mer än sRgb, så om man vill se hela det färspektra man arbetar med så är det ju den vägen man sfär gå.
 
De flesta skärmar kan inte visa mycket mer än sRgb, så om man vill se hela det färspektra man arbetar med så är det ju den vägen man sfär gå.
De flesta skärmar visar inte ens sRGB, men om du vill maximera färgerna du kan få ut på din skrivare, så får du lära dig hur man softproofar och skillnaden på perceptual och relativ colorimetric. Gå sedan ut och plåta en knallgul blomma och jämför sRGB med Prophoto RGB, skriv ut dem via en bra profil på din 4880:a, så förstår du vad du missar i ditt sRGB-flöde.
 
De flesta skärmar visar inte ens sRGB, men om du vill maximera färgerna du kan få ut på din skrivare, så får du lära dig hur man softproofar och skillnaden på perceptual och relativ colorimetric. Gå sedan ut och plåta en knallgul blomma och jämför sRGB med Prophoto RGB, skriv ut dem via en bra profil på din 4880:a, så förstår du vad du missar i ditt sRGB-flöde.

Jag har aldrig någonsin sagt att JAG använder sRGB. Jag vet mycket väl vilka gamuts som mina skärmar / skrivare / lab använder.
 
De flesta skärmar visar inte ens sRGB, men om du vill maximera färgerna du kan få ut på din skrivare, så får du lära dig hur man softproofar och skillnaden på perceptual och relativ colorimetric. Gå sedan ut och plåta en knallgul blomma och jämför sRGB med Prophoto RGB, skriv ut dem via en bra profil på din 4880:a, så förstår du vad du missar i ditt sRGB-flöde.

Hej Lars (och alla andra i denna tråd).

Du har helt rätt i att de flesta skärmar inte ens kan visa sRGB. Dock vill jag propagera för att det nu kommer ganska mycket skärmar som faktiskt kan det (till och med bräcka AdobeRGB från gång till annan;) Idag är det helt rimligt om man är fotointresserad att skaffa en skärm som klarar detta. Dock kanske man måste tumma lite på storleken för att priset skall bli helintressant.

Dock är det ju så att ingen softproofing i världen kan ge full kontroll om man arbetar i en färgrymd utanför skärmens. Visst kan man, med tungan rätt i mun, se skillnader mellan två nyanser (även om de inte visas på rätt sätt) med smarta konverteringar mellan färgrymder men med dagens teknik går det faktiskt att se bilder så som de ser ut ända upp i Adobe RGB.

//Dick Bender
 
[...] Dock är det ju så att ingen softproofing i världen kan ge full kontroll om man arbetar i en färgrymd utanför skärmens. Visst kan man, med tungan rätt i mun, se skillnader mellan två nyanser (även om de inte visas på rätt sätt) med smarta konverteringar mellan färgrymder men med dagens teknik går det faktiskt att se bilder så som de ser ut ända upp i Adobe RGB.

//Dick Bender

Hela denna diskussion om hur farligt det är att använda sig av arbetsfärgrymder som är större än vad skärmen kan visa har, som jag sa, pågått sedan Bruce Fraser, Jeff Schewe och Andrew Rodney började propagera för att använda Prophoto RGB, runt 2003-2004.

Det finns teoretiska argument för varför man inte bör använda så stora färgrymder som Prophoto RGB, men i princip alla invändningar har genom åren kommit på skam, framför allt när det gäller att skriva ut på professionella bläckstråleskrivare, som klarar att skriva ut väsentligt större färgrymd än Adobe RGB. Genom att lära sig softproofing på rätt sätt (eventuellt i kombination med Photoshop's gamut varning), kan man lära sig hur det ser ut när problemfärger klipper.

Nu har Adobe tagit till sig detta sedan länge och även om Lightroom ännu inte har möjlighet till softproofing, så redigerar man bilderna i Lightroom i en arbetsfärgrymd som ligger väldigt nära Prophoto RGB. Såvitt jag vet fungerar det alldeles utmärkt för tusentals bildredigerare som inte ens har tillgång till softproofing.

För den som vill läsa mer:
http://www.adobe.com/digitalimag/pdfs/phscs2ip_colspace.pdf
 
Hela denna diskussion om hur farligt det är att använda sig av arbetsfärgrymder som är större än vad skärmen kan visa har, som jag sa, pågått sedan Bruce Fraser, Jeff Schewe och Andrew Rodney började propagera för att använda Prophoto RGB, runt 2003-2004.

Det finns teoretiska argument för varför man inte bör använda så stora färgrymder som Prophoto RGB, men i princip alla invändningar har genom åren kommit på skam, framför allt när det gäller att skriva ut på professionella bläckstråleskrivare, som klarar att skriva ut väsentligt större färgrymd än Adobe RGB. Genom att lära sig softproofing på rätt sätt (eventuellt i kombination med Photoshop's gamut varning), kan man lära sig hur det ser ut när problemfärger klipper.

Nu har Adobe tagit till sig detta sedan länge och även om Lightroom ännu inte har möjlighet till softproofing, så redigerar man bilderna i Lightroom i en arbetsfärgrymd som ligger väldigt nära Prophoto RGB. Såvitt jag vet fungerar det alldeles utmärkt för tusentals bildredigerare som inte ens har tillgång till softproofing.

För den som vill läsa mer:
http://www.adobe.com/digitalimag/pdfs/phscs2ip_colspace.pdf

Hej igen!

Jag håller helt med. Säger bara att det idag faktiskt går att ta kontroll på riktigt och se hur bilden faktiskt ser ut på bildskärmen (i alla fall nästan;) och det tycker jag känns roligare än att behöva få reda på av Photoshop (via gammut warning) vilka färger som kommer bli annorlunda på printen än vad man faktiskt ser.

Nu var väl inte ursprungsfrågan baserad på att skriva ut själv utan snarare på vad Crimson klarar av så det sätter väl allt i ett lite annat perspektiv.

//Dick Bender
 
Nu var väl inte ursprungsfrågan baserad på att skriva ut själv utan snarare på vad Crimson klarar av så det sätter väl allt i ett lite annat perspektiv.
Korrekt, och till det har jag redan svarat: "Om du å andra sidan alltid skriver ut hos Crimson eller andra labb, så har du ingen nytta av de färgerna som ligger utanför Adobe RGB, de kan ändå inte återges."

Jag uppfattade det som att du fortsatte diskussionen på temat "Då din skärm inte kan visa en utökad färgrymd så bör du nog överväga att hålla dig till sRGB i hela din kedja."
 
ANNONS