Annons

Rätt forum, jag vet inte... ?

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoPutte

Medlem
Hej på er !

Jag har en liten fråga som jag inte är säker på att den ligger i rätt forumsdel, men jag skjuter skarpt ändå....

Om ni tittar på bilden, ( http://www.ramax.se/test/skumt.jpg ) så ser ni att färgen i blänket är lite mysko. Har inget filter på objektivet eller så som kan ställa till det, vad kan detta bero på... ? Utrustningen är: Pentax K100D, Tokina 100-300 F5 Macro.

Tips ?

Mvh:
Jörgen Sandén

Det är inget konstigt alls.
Det kallas "Kromatisk abberation" (stavas kanske på något annat sätt).
Det är en effekt av ljusets brytning i objektivet, ofta vanligt i billigare optik.

Segeson skrev:
Det är inget konstigt alls.
Det kallas "Kromatisk abberation" (stavas kanske på något annat sätt).
Det är en effekt av ljusets brytning i objektivet, ofta vanligt i billigare optik.

Min fråga:
Fick något liknande häromdan, också det reflexer i vatten. Jag måste fråga om detta verkligen är Chromatisk Abberation. Om jag förstår det rätt så är CA olika frekvenser (typ) av ljus som bryts olika, vilket innebär att en specifik punkts röda, gröna och blå ljusblandning landar lite förskjutet i förhållande till varandra på sensorn. Detta kan ju ofta avhjälpas till viss del i raw-programvarorna genom att de olika färgskikten pixel för pixel förskjuts tillbaks till sin verkliga plats.
I bildexemplat vi ser i denna tråd är ju inte den magentafärgade randen kring blänken förskjuten i en viss riktning utan har ju liksom spillt över in i den ljusa ytan från alla håll. Frågan är, är detta CA, och isåfall, hur fixar man det bäst i efterbehandlingen.

Mitt tips:
Min lösning, där effekten uppstod i ett tätt grenverk med en blänkande sjö i bakgrunden var att kopiera lagret och göra det svartvitt. Därefter målade jag i lagermasken med en luddig pensel fram grenkanterna där effekten fanns, sedan drog jag lite i opaciteten på lagret tills det såg OK ut. I.o.m att kanterna nu var monokroma syntes inte längre färgdifferensen.
Tadaaa..

/jer.

Blooming/purple fringing

Hej

Jag tror heller inte att det kromatisk abberation i linsen. Min åsikt är att det beror på att sensorn blir väldigt överexponerad i reflexerna och då bildas dessa fula ringar i övergången till de rätt exponerade områdena. Om du kör RAW-format så kan du genom att använda Raw Shooter Essential få bort stora delar av detta fenomen som jag tror kallas "blooming" eller "purple fringing". På min gamla D100 led jag också av det till jag började använda RSE. Se bifogat exempel. Det är solfeflexer i kanten på en isbit. Den nedre är konverterad i Photoshops råkonverterare och den övre i RSE.

Kör du med jpg-bilder så är det handpåläggning som gäller, precis som Jerry säger här ovan

Hans

Bilagor

• blooming.jpg
    blooming.jpg
    67 KB · Visningar: 218
Jag tackar ödmjukast för alla tips, kommer prova detta så fort tillfälle ges och återkomma.

Mvh:
Jörgen Sandén

ANNONS
Götaplatsens Foto