Ljudlandskap
Aktiv medlem
hej jag som många andra blir väldigt konfunderad över det här med färgåtergivning och färgprofiler.
jag har skrivit ut flera gånger hos crimson och expert och alltid fått fel färg på bilderna vilket har att göra med att jag måste ha sparat dom på fel sätt.
jag jobbade i rgb och sen koverterade till profil srgb och absolute colorimetric för jag trodde att absolute betydde exakta färgvärdet.
vilka inställningar ska man ha på color settings för att det ska bli så bra som möjligt för utskrift?och är dte nått annat jag missat?
och när det gäller att spara till web har jag också koverterat till srgb från rgb och sen sparat i jpg på högsta upplösning. är det nått annat sätt jag ska spara bilderna på för att färgen inte ska bli så avtunnad??
behöver verkligen hjälp med detta!
mvh/jenny
jag har skrivit ut flera gånger hos crimson och expert och alltid fått fel färg på bilderna vilket har att göra med att jag måste ha sparat dom på fel sätt.
jag jobbade i rgb och sen koverterade till profil srgb och absolute colorimetric för jag trodde att absolute betydde exakta färgvärdet.
vilka inställningar ska man ha på color settings för att det ska bli så bra som möjligt för utskrift?och är dte nått annat jag missat?
och när det gäller att spara till web har jag också koverterat till srgb från rgb och sen sparat i jpg på högsta upplösning. är det nått annat sätt jag ska spara bilderna på för att färgen inte ska bli så avtunnad??
behöver verkligen hjälp med detta!
mvh/jenny





