Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rätt laddning av batterier?

Produkter
(logga in för att koppla)

miniman

Aktiv medlem
Hej

Vilket är igentligen det bästa sättet att behandla ett batteri till en ny kamera. Jag vet att det är viktigt att ladda riktigt fullt första gångerna. Men man säger väll även att man ska vara noga med att tömma det?

När batteriet kommer har det ju ofta lite fabriksladdning i sig. Ska man då tomma det lilla innan man lägger den på den långa laddningen för att få bästa resultat?
Eller vad är bäst?

Mvh
Albin

Läs manualen Albin - det brukar stå där. Vad "alla andra" tycker blir därmed sekundärt - tillverkaren vet rimligtvis vad som gäller.

För mer funderingar på batterier föreslår jag en stunds sökande på fs.se, det finns minst femtio trådar om det.

Battery University är en guldgruva.

miniman skrev:
Lennart skrev ju inte lite bara för att klaga på att jag skriver :p

Erm, Lennart gav faktiskt tre tips på hur du kan hitta den information du behöver gällande specifikt för den batterityp du har i din kamera. Hur kan det vara "bara för att klaga"?

Som man frågar får man svar. Är frågan allmänt hållen utan t.ex. att man anger vilken batterityp man vill veta mer om, så får man också allmänt hållna svar.

mannbro skrev:
Erm, Lennart gav faktiskt tre tips på hur du kan hitta den information du behöver gällande specifikt för den batterityp du har i din kamera. Hur kan det vara "bara för att klaga"?

Ber om ursäkt... läste fel på namnet i listan. :)

Som folk säger beror det helt och hållet på vad du har för batteri/ackumulatortyp. Vissa typer ska ha full urladdning innan iladdning, vissa tål partiell iladdning utmärkt andra inte bla bla bla. Läs vad som står i manualen till kameran, vill du har ytterligare information kan du ju söka på din batterityp på nätet.

Manualen innehåller ganska sällan de viktiga knepen om hur man maximerar batteriets livslängd.

ANNONS
Götaplatsens Foto