Annons

Råd ang. val av kula!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

LindaLunda

Aktiv medlem
Har i dagarna skaffat mig ett Velbon el carmagne 530 stativ.
I det ingick ett trevägshuvud vilket jag tyckte mycket om.
Men i längden vill jag även ha en kula..... :) ...
Därför ni allvetande på forumet. VAD skall man välja och vad skall man tänka på?
Har en Canon 50d . med 100 macro.

Jag skulle vilja slå ett slag för Benros kulleder. Visst, de håller väl inte samma höga kvalitet som Really Right Stuff eller liknande, men jag tycker de är ganska prisvärda. Jag har själv en B4 som jag är nöjd med, men för lite lättare ändamål kanske B1 eller B2 skulle passa.

http://www.benrosverige.se/

Mvh,
Fredrik

Håller med Fredrik! Jag har en B3, klarar 30kg finns med andra ord väldigt stor marginal till det den används till av mig. Har en Eos 5D MKII med en del stora objektiv, inga problem! Ett av mina stativ klarar 10kg, så där är det stativet som begränsar inte kulan. Tror du blir mycket nöjd med ett sådant köp. Rekommenderas varmt!

Köper du en B1 så klarar den bara 12kg, kan tyckas mycket, men det är skönt med lite marginal. B2 klarar 20kg. B3 30kg & B4 40kg Pris skillnaden mellan B1 (1800kr) till B4 (2300kr) är så liten att titta hellre på vikten kulan klarar än priset om du ska göra en sådan investering.

Att tänka på är väl vikten på kulan om du ska bära runt på den, det skiljer inte så mycket men ett par hekto kan du säkert spara om du är noggrann när du väljer. Välj även med tanke på vilken kamera men kanske framför allt vilken optik du ska ha på. Stora objektiv blir givetvis "framtunga" om det inte är ett så stort objektiv att det är objektivet du fäster i kulan. Kolla även att de spakar och reglage som du ställer trögheten med på kulan känns bra och att du kan dra åt ordentligt och kameran stannar där, i ALLA lägen! Detta ska ju givetvis inte vara några problem, men det kan ju finnas måndags exemplar.

Lycka till!
Daniel

ANNONS
Götaplatsens Foto