Annons

Råd inför uppgradering från D600

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Mirakelkamera? 6D? I en Nikontråd? Om man skriver om kameror man inte använt kan man åtminstone hålla det i rätt forum ...
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag såg att det även funderades på en D4 med 300/4 PF. Då knapar man in på vinsten i brus med den kontra en D500 med en f/2,8 glugg.

Jag ser att TS idag kör med Tamron 70-200/2,8. Är det den nyare med VC och inbyggd fokusmotor kanske den funkar bra även med den suveräna AF på D500. Skulle det vara den äldre Di är det bara att byta för att dra nytta av bättre AF.

Jag är osäker på om det kommer komma en D750 ersättare med D5 autofokus (fullformats D500 så att säga) då Nikon tycks väldigt orolig för att kanibalisera D5 försäljningen. Kom ihåg att D750 var en D610 med sutofokus från D810 men med slutare och sensor från D610. Den riskerade därför inte riktigt att slå ut D4 försäljningen. Med dagens prisutveckling finns d u en överhängande risk att en D750 ersättare skulle ha en ganska saftig prislapp.

Behövs många bps? Om inte, är D800 (e) ett alternativ? Autofokusen är ju lik D750 och de många pixlarna tillåter en del beskärning, även om jag vidhåller att är det längre brännvidd man egentligen vill ha skall man nog satsa på det då beskärning snabbt förbrukar pixlar.

Även om jag skulle förespråka f/2,8 framför större sensor i första hand så finns en anledning att finna sig i f/4 och det skulle vara om man köpte en beg Nikkor 200-400/4 VR version ett då denna kan fås för runt 25000kr. Kan man tänka sig en beg D800 (e) eller D3s hamnar man totalt på 35000kr i inköp som ändå blir konkurrenskraftigt mot en kombo med PF300/4 eller 300/2,8 och mellan 10-1500kr mer än bara D750 ny/beg) och bara 15000kr mer än en beg D4. Jag vet, pengar är pengar....
 

Bengf

Aktiv medlem
Mirakelkamera? 6D? I en Nikontråd? Om man skriver om kameror man inte använt kan man åtminstone hålla det i rätt forum ...
Det var ju bara för att vi tog upp DXO och hur dom visar sina mätningar.

6D var bara ett passande exempel för att vi var inne på DXO en kort stund, ända sedan 6D kom ut så har man imponerats av dess fina lågljusegenskaper, bättre än till och med 5D3 enligt många, POÄNGEN VAR som du missade i texten, att 6D lågljusvärden hos DXO inte var utmärkande höga, men ägare ser bättre resultat än vad DXO visar, inte alltid lätt att rakt av tolka DXO alla gånger, Lågljusegenskaperna har i alla fall jag uppfattat som 6D starkaste egenskap. I princip alla ägare av 6D som jag läst om på fotosidorna, prisar alltid dom fina lågljusegenskaperna.

Ägarna av 6D har mera rätt än vad DXO visar helt enkelt. Pallet såg också andra resultat och skillnader än vad DXO visar på.
 
ANNONS