Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Råd om passepartoutfärg efterlyses

Produkter
(logga in för att koppla)

Vilken passepartout tycker du är snyggast?

• Svart passepartout med tunn snedskuren vit kant

Röster: 6 100.0%
  • Helt vit passepartout

Röster: 0 0.0%

• Totala väljare
    6
  • Enkät stängd .

Graylingman

Aktiv medlem
jag har printat några svartvita bilder som så småningom ska hamna på nån vägg nånstans, men jag är inte helt säker på vilken färg jag ska välja på den passepartout jag ska montera bilderna i. Svart med tunn vit snedskuren kant eller helt vit? Hjälp mig att välja! Tyck nåt!

(Bry er inte om passepartoutens proportioner, bredd osv. Ser nu att det är lite olika, och det får bli en senare fråga.)

Bilagor

• svartpolska.jpg
    svartpolska.jpg
    53.7 KB · Visningar: 388
  • vitpolska.jpg
    vitpolska.jpg
    54.6 KB · Visningar: 389
Jag har en viss förkärlek till svart passepartout rent generellt. Så även här, tycker den svarta funkar bra.

Det är med pp som med val av skjorta till kostym. Det beror på. Men vitt är aldrig fel.

När det gäller den bild som du visar så tycker jag att det även passar med svart pp eftersom bilden innehåller mycket svärta. Är alla dina bilder lika den så kan du ha svart pp.

Men om din kollektion av bilder även innehåller bilder som innehåller mycket vitt så tycker jag personligen att du ska välja vit pp till alla bilder. Men blanda inte.

Min personliga uppfattning är annars att svv foto passar bäst i vit pp och så monterar jag mina egna svv bilder.

Svart pp passar bra till vissa färgbilder, liksom neutral grå pp, men då ska den vara rent grå utan någon som helst nyans av någon annan färg. Enstaka gånger har jag sett lyckad montering av färgbilder i kulört pp i passande ton, men det är verkligen inte många gånger.

Skulle vilja se den mot en hyfsat mörkt grå passepartout...
Annars är mitt val svart.

Det är med pp som med val av skjorta till kostym. Det beror på. Men vitt är aldrig fel.

När det gäller den bild som du visar så tycker jag att det även passar med svart pp eftersom bilden innehåller mycket svärta. Är alla dina bilder lika den så kan du ha svart pp.

Men om din kollektion av bilder även innehåller bilder som innehåller mycket vitt så tycker jag personligen att du ska välja vit pp till alla bilder. Men blanda inte.

Min personliga uppfattning är annars att svv foto passar bäst i vit pp och så monterar jag mina egna svv bilder.

Svart pp passar bra till vissa färgbilder, liksom neutral grå pp, men då ska den vara rent grå utan någon som helst nyans av någon annan färg. Enstaka gånger har jag sett lyckad montering av färgbilder i kulört pp i passande ton, men det är verkligen inte många gånger.

Tack för alla synpunkter, även om jag bara citerar bildsten. De 3 bilder det är frågan om har samtliga mycket svärta, så jag är nog också inne på att välja svart.

ANNONS
Götaplatsens Foto