Annons

Råkade byta objektiv utan att stänga av kameran!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Karlsson skrev:
Jag har inte hört om detta förr. Är det bara något de skriver för att skylla på, eller kan objektivet ta skada?

/En som aldrig bytt objektiv med påslagen kamera...

Skulle tro att sannolikheten för det är rätt hög ja - att man kan skylla på det. Visst, ett objektiv är fullproppat med el och kretskort. Men mig veterligen finns det inget minne i objektivet som minns vad du gjorde sist.

Sigma har och har haft problem...

/En som aldrig bytt objektiv med avstängd kamera... (jo, om den varit avstängd ändå)

Intressant.
Kan tydligen ligga något i detta i vissa fall. Men om man bortser från Canons IS-objektiv (och ev. Nikons VR- samt Leicas OIS-objektiv) så vågar jag påstå att alla andra objektiv till samtliga kamerafabrikat går att byta utan några som helst bekymmer, utan att man först behöver stänga av kameran.

Ja, det måste ju vara ett av de självklara konstruktionsmålen när man specificerar en objektivfattning, som Canon senast gjorde på 80-talet, när EF kom som efterträdare till FD.

Att IS är känslig för detta har jag fått för mig beror på att om gyrona och kompensationsmagneterna är igång, när objektivet tas bort, och matningsspänningen därmed försvinner, hinner objektivet inte parkera det rörliga linspaketet ordentligt.
Man behöver alltså inte stänga av IS. Det räcker att inte hålla avtryckaren nedtryckt när man byter objektiv. Något som inte är någon större uppoffring. Jag kan möjligen tänka mig att risken för att göra det oavsiktligt är större om man har batterigrepp monterat, alternativt har en 1D, med vertikalavtrycket igång.

Tror det är mer regel än undantag att jag har kameran på när jag byter glugg.

ANNONS
Götaplatsens Foto