Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råkade byta objektiv utan att stänga av kameran!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jessko

Aktiv medlem
Jag hoppas jag inte förstört något, råkade nämligen byta objektiv utan att stänga av kameran först. Hände även också någon gång fast det var med batteriet. Vad kan hända? Hoppas jag inte förstört något, har dessutom lånat kameran.
Hjälp!

Ingen fara alls, den går inte sönder av det, i så fall skulle alla kameror vara sönder.

Om du tar ur batteriet kan du få korrupta bilder på minneskortet om den just håller på att skriva, men du förstör inte prylarna.

Hej Jessi,
förhoppningsvis har inte hänt nåt. Jag vet inte vilken kamera handlar det om. Jag själv har Nikon D50 och ibland lånar även mer avancerade Nikon D300. Det har hänt mig många gånger att jag glömde stänga av. Möjligen kan dator i kamerahuset bli lite förvirrad men om du stänger av kameran och sätter på den igen så hittar den rätt.
/Stanislav

Måste man stänga av kameran för att byta objektiv? Alla systemkameror är konstruerade för att kunna byta objektiv när kameran påslagen.
Eller finns det några undantag??
Jag har bytt objektiv hundratals gånger på mina påslagna kameror utan att det skapat några problem.

Självklart är det meningen att man ska kunna byta objektiv utan att stänga av kameran.

Ni kan ju själva tänka er reaktionen bland yrkesfotograferna i den "snabba avdelningen" (action, idrott och sånt) om en kameratillverkare skulle komma ut med en modell, där man måste stänga av kameran för att byta objektiv. Kanske ta av motljusskyddet och ev. filter också??

Det är helt ofarligt, du kan vara lugn.

Jag stänger bara av kameran efter att jag kommit hem från en dags fotografering och ska stoppa undan den i en låda.

Var har ni hört/läst att det skulle vara skadligt för kameran att byta objektiv utan att stänga av ? Låter som ett rykte tycker jag.

/ Erik (som bytt objektiv, även av olika märken, utan att stänga av på Canon 30D)

I nån fotobok (tror det var Scott Kelbys) stod det att en nackdel med byta objektiv när kameran är på är att det då kan finnas lite laddning i sensorn som då drar till sig mer damm. Men senare har jag hört att det bara är en myt, så jag vet inte vilket som är sant.

Re: Minneskortet?

Jessko skrev:
Om man inte stänger av när minneskortet tas ut då?

Det man ska akta sig för är att byta det innan alla kort skrivits ner från kamerans buffert till kortet. Vanligtvis blinkar någon lampa på kameran ilsket under tiden. Annars har jag aldrig haft något problem med det.

HNormark skrev:
I nån fotobok (tror det var Scott Kelbys) stod det att en nackdel med byta objektiv när kameran är på är att det då kan finnas lite laddning i sensorn som då drar till sig mer damm. Men senare har jag hört att det bara är en myt, så jag vet inte vilket som är sant.
Det är en myt, det kan inte vara så kraftiga spänningsfält att det drar in damm, och dessutom sitter det en spegel och en bländare framför sensorn som skärmar av.

Myten består av att någon elektriskt okunnig har blandat ihop elektrostatiska laddningar med den drivspänning som används till elektronik.

Alla digitala Canon EOS jag har sett stänger av sig själva när man öppnar luckan till minneskortet, så det sköter sig självt. Men det är inte förrän nyligen som det går bra att öppna luckan även om kameran håller på att skriva bilder till kortet. På de äldre modellerna blev man av med bilderna om man gjorde så.

Min 400D tappar bilderna som inte är lagrade, medan 40D ilsket förklarar på displayen, och med pip, om det är till, att man ska stänga luckan tills den är klar.

En annan medlem här på Fotosidan fick tillbaka sitt Sigma-objektiv från service efter att autofokusen slutat fungera och bara stod och spann.
I anteckningarna från servicetekniker stod att läsa att felet troligen berodde på byte av objektiv med ej avslagen kamera, och att tänka på det i fortsättningen. Det gick dock på garantin.

Jag har inte hört om detta förr. Är det bara något de skriver för att skylla på, eller kan objektivet ta skada?

/En som aldrig bytt objektiv med påslagen kamera...

js1 skrev:
Bländaren sitter i objektivet. Spegeln och slutaren sitter i huset framför sensorn.
Naturligtvis, tack för korrigeringen. Jag menade förstås slutare men skrev utan att tänka.

ekemannen skrev:
Var har ni hört/läst att det skulle vara skadligt för kameran att byta objektiv utan att stänga av ? Låter som ett rykte tycker jag.

/ Erik (som bytt objektiv, även av olika märken, utan att stänga av på Canon 30D)

I manualen till 70-200 2,8 IS står det:

"Do not remove the lens while the stabilizer is in operation. This will cause a malfunktion."

Alltså om man just snurrat igång IS så kan den alltså pajja enligt manualen.

Jag hade tidigare problem med Er99 när jag bytte mellan olika objektiv under en konsert och tror att det uppstod pga av att jag nog glömt stänga av kameran i bytena men fick fart på grejerna igen.

ANNONS
Götaplatsens Foto