Annons

"Rånad på 1:a maj..."

Produkter
(logga in för att koppla)

stranden

Aktiv medlem
En bekant var här på besök för att fotografera på 1:a maj, som han brukar göra; detta året hände något som inte hänt förut, så jag tänkte posta en sammanfattning som han skrev, för det var rätt otrevlig sak, som man som fotograf inte uppskattar:

-----------------------------------------

"Jag var ute och fotograferade alla demonstrationer här i Malmö idag. Jag åkte ner igår och småfestade med en kompis och tänkte att det vore smart att stanna till dagen efter och se om det finns något vettigt att fotografera dagen efter. För det har jag gjort förut.

Först på tur var vänsterpartiet. Jag småfotade och sedan cyklade runt stan, letande efter andra demonstrationer.

När jag kom tillbaka till Möllan i Malmö hade "Syndikalisterna" samlats, samtidigt som det hade samlats enorma mängder poliser på vägen. Så jag tog några bilder på tåget, cyklade 20 meter längre fram, tog några fler bilder.

Vid triangeln kom en kille (rakat huvud, tajta jeans, beret) fram till mig och frågade vem jag fotograferar för. Mitt svar, "tja... jag bara fotograferar för fotograferingens skull" var inget svar han var nöjd med utan fortsatte att fråga mig vem jag var och vad jag hade med saken att göra.

Nåja. Efter en stund lämnar han mig ifred varvid jag cyklar vidare, längre fram. Vid konserthuset stannar jag till, en ganska lång gångväg från tåget och inväntar dem. Då kommer det tre killar (alla större än mig, givetvis) och berättar att min kamera ser fin ut, frågar mig om den är försäkrad, berättar att de inte vill bli åsiktsregistrerade, osv osv osv.

Sedan övergår de till mer direkta hot. "Stick härifrån" och "hoppas du kan cykla snabbt", samt att jag har fått "en varning". Jag informerar dem att jag har rätt att vara där, rätt att fotografera vem som helst på allmän plats och att jag inte tänker sticka. De står kvar där, runt mig. Jag informeras om att de har tagit bilder på mig och om mina "kommer ut" så kommer de att använda sina bilder. Till vad vet jag inte, men det är inte så svårt att spekulera.

Så jag backar ut cykeln och cyklar vidare till en jättekorsning (Konserthuset) tåget är på väg mot. De hänger efter... och sedan ställer sig i vägen när jag stannar till. De uppmanar mig att inte ta fram kameran, med en "or else"-underton.

Jag märker att ena killen har sin hand på kameran, men tänker inte mer på det. Efter några hot till bestämmer jag mig för att jag har fått nog och backar ett fotsteg samtidigt som jag lyfter kameran och fotograferar de allihopa med 8 bilder/s.

Det första de här modiga människorna gör är att vända sig om och dra för sina luvor (givetvis har all tre jackor med kapuschong).

Då märker jag att kamerans motljusskydd är borta. Ett motljusskydd är en runt plastbit som man sätter på optiken för att skydda från ... motljus. När jag märker att motljusskyddet är borta, och att ena killen håller i den, ber jag honom att lämna tillbaka den, varvid han springer in i folkmängden och gömmer sig.

En snabb diskussion med en polis jag letade upp visade mig att han inte kunde göra något åt det, utan jag fick göra en polisanmälan.

Så efter all killarnas snack om "fotografera inte oss" och "vi vill inte bli åsiktsregistrerade".... vad hände?

De begick två brott (stöld och olaga hot) och är nu polisanmälda. Med bilder.

Nu ska jag bränna bilderna och lämna de till polisen. Idioterna kostade mig 455kr (exkl frakt)."
-------------------------------------------

Helt otroligt! Man undar vad som händer med samhället. Ungarna är de som skall ta över efter oss och se till att vi som jobbar nu får en dräglig ålderdom. Tur att det finns ungar som får en ordentlig uppväxt också.

Hade det kostat mer än 800 kr så hade nog chanserna varit större.

Nu är det nämnligen inte stöld utan snatteri och det tar knappt polisen i med tång.

Men hot är ju också ett brott.

Men jag önskar dig lycka till.

Jag undrar ju hur dum man får bli om man inte lägger benen på ryggen i en sådan situation. Jag skulle snarast vara överlycklig över att inte bli nedslagen eller rånad på kamera och hela skiten.
Vad lever ni i för fantasivärld där man bara kan säga åt folk att "jag får göra såhär", och då är de nöjda med det? Jag är en av FÅ som aldrig åkt på stryk, och det på grund av att jag ALDRIG skulle säga emot en idiot som bråkar. Bättre fly än illa fäkta. Såna människor går ändå inte att diskutera med. I värsta fall får man väl en kniv i sig. Är det värt det?

Måste ju säga att alla i berättelsen var dumma. Gruppen för att de bråkade med honom, men mest han själv för att han var kaxig..

Bor i växjö nu och i vintras så var jag på väg hem från puben.. då kommer det två killar fram å i princip vill ha min telefon. jag säger att jag inte har någon nå ger dem allt jag har på förutom körkort å visakort.. bra sätt å bli av med dem tänkte jag.. billigare än å bli snittad.. så fan heller. blir givetvis nerslagen å sparkad på mitt på storgatan. inte mer än 20 meter därifrån står folk å pratar.. dom gjorde ingenting. tycker det är synd att vi inte har någon solidaritet längre.. dom kunde lätt hjälpt mig.. men valde å skita i mig när jag skrek hjälp.

Det är lätt att få stryk.. även om man ger folk det dom vill ha.. så är det inte alltid det dom är ute efter.

Anledningen att jag har noll respekt för sådana här manniskor. Så jävla mycket åsikter som de inte vågar stå för omaskerade.
Sen håller jag med att det finns smartare saker att göra än att provocera en idiot. Oftast vinner man inget på det, vad ska de lära sig under 5 minuters tjafs som de inte lyckats fatta under hela sin livstid?

Slan skrev:
inte mer än 20 meter därifrån står folk å pratar.. dom gjorde ingenting. tycker det är synd att vi inte har någon solidaritet längre.. dom kunde lätt hjälpt mig.. men valde å skita i mig när jag skrek hjälp.
Det är egentligen inte särskilt konstigt. Varför riskera att själv bli nedslagen också? Jag hade nog inte hjälpt nån som råkat ut för detta. Lite skillnad om man är karate-nisse eller nåt, men annars blir man bara näste man som åker på en propp.

Jag säger inte att jag sympatiserar med killarnas beteende, men det är faktiskt inte så svårt att ha förstående för det. Detta är människor som ständigt lever under hot från nazister och andra människor med olika åsikter. Nazister har även en förmåga att ta sig till demonstrationer och liknande enbart för att dokumentera vilka som är deras "fiender". Att fotografera är helt lagligt på en sådan plats, men man bör göra det med viss känsla för att det är väldigt utsatta människor man fotograferar. Självklart så förstår jag att du inte var ute efter att dokumentera ungdomarna och sätta dom i så kallade "register" som nazisterna faktiskt har idag, men hur skulle dom kunna veta detta?

StaffanH skrev:
Anledningen att jag har noll respekt för sådana här manniskor. Så jävla mycket åsikter som de inte vågar stå för omaskerade.
Bilder på demonstrerande syndikalister och vänsteranhängare har en viss tendens att hamna på högerextrema nätverks hemsidor (och vise versa) där de identifieras med namn och lagras för framtida bruk. Det finns ofta fotografer på plats från motståndarnas läger och det relativa anonymitetsskapande skydd som massan annars ger försvinner snabbt.

Jag försvarar absolut inte dessa idioters beteende men man får vara duktigt blåögd om man inte inser att det är så det olyckligt nog fungerar i dagsläget.

Man bör vara försiktig, både för egen och andras skull.

Daniel:

Det är bra att du stod på dig, och tursamt att det inte blev handgemäng.

Det finns idag för många ryggradslösa människor som av olika orsaker viker sig för! Min fasta övertygelse är att varje gång detta sker urholkas de demokratiska principerna och samhället blir ytterligare en liten liten bit hårdare, råare och kallare.

Senast ändrad:
ganska skrev:
Detta är människor som ständigt lever under hot från nazister och andra människor med olika åsikter. /.../Självklart så förstår jag att du inte var ute efter att dokumentera ungdomarna och sätta dom i så kallade "register" som nazisterna faktiskt har idag, men hur skulle dom kunna veta detta?

Viktor:
De flesta falangerna bland extremistgrupperna har väl idag ett ganska utarbetade metoder för underrättelseinhämtning. Både nazister och antifacister är såvitt jag förstått det ungefär lika goda kålsupare när det kommer till olaga hot, dokumentation och registerföring av meningsmotståndare, hämdaktioner etc...

Johan Okker skrev:
Daniel:

Det är bra att du stod på dig, och tursamt att det inte blev handgemäng.
Det var inte Daniel, utan hans bekant.

Det finns idag för många ryggradslösa människor som av olika orsaker viker sig för pöbeln! Min fasta övertygelse är att varje gång detta sker urholkas de demokratiska principerna och samhället blir ytterligare en liten liten bit hårdare, råare och kallare.
Är man ryggradslös för att man inte vill få en kniv i magen?
De demokratiska principerna ska inte upprätthållas av dig som privatperson, utan av polismakten och rättsväsendet, men det funkar ju inte i ett land där man får 6 månaders fängelse för mord och 4 år för skattebrott. Det är ju såhär folk vill ha det.

Johan Okker skrev:
Viktor:
De flesta falangerna bland extremistgrupperna har väl idag ett ganska utarbetade metoder för underrättelseinhämtning. Både nazister och antifacister är såvitt jag förstått det ungefär lika goda kålsupare när det kommer till olaga hot, dokumentation och registerföring av meningsmotståndare, hämdaktioner etc...

Absolut, men då det var vänsterextremister vi diskuterade så utgick jag från dom.

reflux skrev:

Jag försvarar absolut inte dessa idioters beteende men man får vara duktigt blåögd om man inte inser att det är så det olyckligt nog fungerar i dagsläget.

Det är fegt, sossarna och folkpartisterna springer väl inte runt maskerade i sina första-majtåg? Har man åsikter som man så gärna vill framföra så ska man också stå för dem. I synnerhet när de är så här extrema. Det är väl det demokrati handlar om? Alla har rätt till en åsikt? Värna om den rätten! Jag står fast vid att om man inte kan framföra sina åsikter utan att vara berusad och maskerad så har man inget där att göra.

Makten skrev:
Det var inte Daniel, utan hans bekant.

Vurpa..
Nåja heder åt honom isf.

Makten skrev:
Är man ryggradslös för att man inte vill få en kniv i magen?
De demokratiska principerna ska inte upprätthållas av dig som privatperson, utan av polismakten och rättsväsendet, men det funkar ju inte i ett land där man får 6 månaders fängelse för mord och 4 år för skattebrott. Det är ju såhär folk vill ha det.

Är citatet "...all makt utgår från folket" bekant? Jag hävdar bestämt att de demokratiska principerna utgår från folket i vårt dagliga liv och som medmänniskor och föredömen för andra.

Nej, men det är ganska karaktärslöst att resignera och istället utgå från att var och varannan är beredd att spöa på dig eller sticka ned dig för minsta lilla och att det därför är bäst att fly istället för att ibland välja att stå på sig. Vad förmedlar det för signaler?

Martin,, det är så de kan styra alla, för att ingen vågar säga till. Dessa är som regel fega så hade någon i folkgruppen ropat till och sagt till, hade säkerligen dessa tre sprungit därifrån. Men de vet att ingen gör något så de kan lugnt fortsätta utan att någon ingriper.
Sven-Åke

Johan Okker skrev:
Är citatet "...all makt utgår från folket" bekant? Jag hävdar bestämt att de demokratiska principerna utgår från folket i vårt dagliga liv och som medmänniskor och föredömen för andra.

Nej, men det är ganska karaktärslöst att resignera och istället utgå från att var och varannan är beredd att spöa på dig eller sticka ned dig för minsta lilla och att det därför är bäst att fly istället för att ibland välja att stå på sig. Vad förmedlar det för signaler?
Dumdristighet har inget med karaktär att göra. Att tro att man ska kunna prata omkull tre extremister när man har en kamera i näven är inget annat än rent korkat.
Jag har klarat mig från att åka på stryk ett antal gånger genom att lägga benen på ryggen eller bara hålla med den som bråkar och gå därifrån. Och nä, det finns ingen jävla demokrati nånstans som är värd att bli nedstucken för.
Jag vet inte var du bor, men våld är i alla fall lätt att råka ut för. Jag skiter i vilka "signaler" det förmedlar, för de människor som har så lite i skallen att de alls brukar våld kan antagligen inte uppfatta signaler alls ändå. De är bara ute efter att hävda sig, och får större anledning om man käftar emot.
Signalerna ska istället sättas genom att man låser in folk som begår brott, vilket inte sker idag. Ungdomsbrottslingar får åka på läger eller får övervakning. Det hjälper inte ett dyft. Lås in dem bara. Man får sin chans, och väljer man att sitta i fängelse och slösa bort livet på det så är det upp till var och en. Det är det jävla daltandet som förstör!

Sven-Åke: Kanske, men jag är inte en sån som tänker ta reda på om de skulle slå ner mig eller gå därifrån. Det ligger i mitt intresse att inte bli nedslagen.

StaffanH skrev:
Det är fegt, sossarna och folkpartisterna springer väl inte runt maskerade i sina första-majtåg? Har man åsikter som man så gärna vill framföra så ska man också stå för dem. I synnerhet när de är så här extrema. Det är väl det demokrati handlar om? Alla har rätt till en åsikt? Värna om den rätten! Jag står fast vid att om man inte kan framföra sina åsikter utan att vara berusad och maskerad så har man inget där att göra.
Folkpartister och sossar råkar oftast inte ut för politiskt våld i samma omfattning. Jag säger inte att det är rätt på något sätt, men att fotografera ett demonstrationståg som innehåller politiska extremister är ungefär som att ställa sig och fota utanför HA:s klubblokaler, dvs full lagligt men kanske inte så smart. Ljusskygga personer som inte vill fångas på bild borde inte gå med i tågen, men nu gör de det och man får räkna med att de ev kommer ta till våld för att slippa.

Hela världen är full med dumma och orättvisa saker.

Jag tycker dock mer synd om dem som dokumenteras av motståndarna och riskerar att utsättas för systematisk förföljelse och våld för att de gör ett politiskt ställningstagande och tyvärr dras över samma kam som t ex AFA-anhängarna, än om en fotograf som blir av med sitt motljusskydd. Alla som går i tåget är inte ligister, men händelser av det här slaget gör ju tyvärr att generaliseringen ökar.

Det finns ju också en bedömningsfråga, att bedöma situationen och reagera därefter. I Daniels kompis situation kanske felbedömd, vad vet jag, jag var inte där. i andra situationer kanske man kan stå upp för sig själv.. om man får vibben att personerna som ställer dig i hörnet kanske inte är beredda att gå hela vägen. det är en bedömningsfråga många stunder.

Sen om någon med en mohawk och slitna jeans eller luva o en halloween mask kommer upp till dig så behöver man ju inte springa åt omvänt håll direkt.

kanske inget relevant till frågan i sig.

ANNONS
Götaplatsens Foto