"Gråkort" är ett måste vid svåra ljusförhållanden, oavsett om man lagrar i JPG eller RAW-format.
Nej. Det kan vara bra för vissa typer av bilder om man vill återge färger naturligt men många av oss är mer intresserade av att skapa något kreativt än att återge något så naturligt som möjligt och går hellre på känsla än gråkort.
Personligen har jag uppskattningsvis sparat runt ettusen timmar sedan jag lämnade RAW för gott!
Vill inte på något sätt förolämpa dig, men min gissning är att du i så fall hade ett rätt oeffektivt arbetsflöde. Genom att - i stället för att pilla i kameran för att göra de inställningar man vill göra - lägger upp de vanligaste inställningarna vad gäller kontrast, färgmättnad, brusreducering, skärpning etc som presets i Lightroom så behöver man oftast inte göra speciellt mycket manuella justeringar i RAW-konverteringen, men har möjligheten när man vill/behöver. Man slipper också tänka på att se till att man har kameran inställd på det sätt som gäller för rätt tillfälle, och man behöver inte gräma sig om kameran råkar vara felinställd, utan kan snabbt skjuta och sedan bara apply:a de inställningarna i efterhand.
Så jobbar jag när jag jobbar med "dussinbilder" som jag inte vill/orkar/har tid att lägga "digital mörkrumstid" på. Förlorar inte mycket tid på det, men kan när som helst gå in på en redan tagen bild och lägga mer tid på efterarbetet om jag vill utan att vara begränsad för att jag inte har kvar RAW-filen. Har också räddat en del snabba snapshots i motljus etc. där man inte hinner exponeringskompensera etc, utan bara knappt hinner lyfta kameran och skjuta.
Jag har också macron för standard photoshop-redigeringar som jag ofta gör, t.ex. höja lokalt kontrast, lägga på justeringslager för s/v-konvertering, levels, curves etc, som jag sedan kan batcha. Eftersom jag jobbar icke-förstörande med justeringslager kan jag helt enkelt apply:a "standardinställningar" på en batch bilder, och sedan finjustera och dölja justeringslager vid behov.
Så mitt "snabbflöde" för bildbatchar är så här:
1) Importera rubbet till Lightroom
2) Välja ut bilder mha flaggning (det är det som brukar ta längst tid, och det kommer man aldrig ifrån oavsett man fotar RAW eller JPEG)
3) Apply:a en standardinställning för kontrast etc i Lightroom
4) Eventuellt finjustera de bilder som behövs
5) Exportera alla bilder
6) Köra batchjobb i Photoshop för t.ex. s/v-konvertering efter en viss standardmall beroende på motiv
7) Eventuellt finjustera justeringslagren, lägga på lagermasker och göra mer avancerad efterbehandling vid behov.
8) Batcha en export inkl resize, omvandling till t.ex. sRGB och slutskärpning beroende på vad bilderna ska användas till
Om man bortser från urval och flaggning av bilder så kanske det rör sig om totalt 10-15 minuter för ett gäng bilder efter en hel dags fotograferande, varav man kan dricka kaffe, kolla mail, surfa fotosidan eller något annat under större delen av den tiden då datorn ändå mest står står och tuggar batch-jobb.
Den lilla tid man förlorar på att använda RAW med det flödet tar man snabbt igen när man ska försöka rädda en utbränd motljus-bild eller bilden man tagit med fel kontrast- brusreducerings- och färgmättnadsinställningar i kameran eller när man vill göra mer avancerad redigering på en viss bild.
När jag vill justera en bild på ett nytt sätt så sparar jag Lightroom-inställningarna som ett förval och Photoshop-inställningarna som ett macro, så nästa gång jag vill göra samma typ av efterbehandling så har jag ett färdigt jobb.
För mig är detta den perfekta kompromissen mellan lathet, snabbhet vid fotograferingen (inget pillande annat än ISO och bländare/slutartid innan jag fotar - när något intressant händer är det oftast över innan man hinner mickla med gråkort och ställa in kameran) och full kontroll, samtidigt som jag slipper kamerans inställningsbegränsningar och lika enkelt som inställningarna görs i kameran har hela kraften i Lightroom och Photoshop till mitt förfogande i batch-jobben
Jag hör förvisso till gruppen du refererar till som "datanördar", men mer i bemärkelsen att jag hellre utnyttjar möjligheten att scripta tråkiga rutinjobb utan att förlora kontrollen än att sitta vid datorn och pilla i evigheter bara för att