Annons

Röda ögon med Canon 10 D

Produkter
(logga in för att koppla)

Maria E-A

Medlem
Trots att symbolrutan för att minska röda ögon lyser vid fotografering med min Canon D10, automatprogram "P", fungerar inte funktionen. Är det bara i min kamera eller ska det vara så när man använder just "P"?

I sökaren så ändras exponeringskompensationen till "blippar" som försvinner allt eftersom...okej?

Laman för röda ögon sitter under logon EOS 10D.. lyyser inte den?

Tack för svaren. Nej, någon lampa tänds inte före själva fotograferingen(även om bilden för röda ögon-makuleringen visas på displayen. Stor orginalblixt kör jag redan med , men den sänder inte heller sänder ut någon "förbelysning" när jag använder mig av "P". Så vad gör jag?

Nja, blixten sitter ju på själva kameran...Jag menade bara att det inte är den pyttelilla blixvarianten som ingår i själva kamerahuset.

Det som ger röda ögon är att ljuset från blixten lyser upp hinnan bak i ögat, med extern blixt så blir ju vinkel mellan optiken och ljuskällan större, och ska då inte ge röda ögon, men det beror såklart på avstånd och hur hög blixten är.

Maria E-A skrev:
Nja, blixten sitter ju på själva kameran...Jag menade bara att det inte är den pyttelilla blixvarianten som ingår i själva kamerahuset.

Ja, men den går ju att ta loss..alltså är det en extern blixt..till skillnad mot intern (inbyggd).

Aha, nu klarnar det... Men själva problemet kvarstår. "Förblixten i kameran och i den externa blixten tänds vid de flesta andra programval, men inte när man använder just "P"(som jag vill använda). Frågan är alltså om det helt enkelt är så på alla D 10:eek:r, eller om det är en inställningssak? Jag vill nämligen använda den här röda ögon-decimeringen!

Kolla i menyn på 10D, längst ned i listan står Firmware och vilket version det är.

Firmware är kamerans oprativsystem.

Njaa.. alltså.. kamerans röda ögon lampa lyser inte om du har en extern blixt på..

Förblixten kommer endast i E-TTL läge och ska komma på P.. Men den kommer ju så omedelbart snabbt före den vanliga blixten att du kanske inte märker den?

Eftersom kameran väljer 1/60 i P, så kan det vara svår att uppfatta..men den är där.. Tro mig..

Firmwaren hjälper inte dig där..och än en gång.. vid extern blixt så är röda ögon "problemet" minimerat...

Jag får också röda ögon titt som tätt när jag använder kamerans inbyggda blixt. Fördelen är att man blir en hejare på att ta bort dom i Photoshop.

En positivt tänkande Carola ;o)

Hurra! Det hjälpte att uppdatera firmware. Nu fungerar förblixten i min externa blixt hur bra som helst - även när programmet "p" används. Tusen tack, Kim!

Maria E-A skrev:
Hurra! Det hjälpte att uppdatera firmware. Nu fungerar förblixten i min externa blixt hur bra som helst - även när programmet "p" används. Tusen tack, Kim!

Va ???

Vad har du för blixt Maria ??

Tycker det verkar skumt att en sådan uppdatering skulle hjälpa..

ANNONS
Götaplatsens Foto