Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

röntgen look?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle nog föreslå svart/vitt och väldigt mycket kontrast. Och kanske också göra bilden lite grynig. Svart bakgrund med vitt motiv är nog vanligt.

Fast det är bara min känsla. Så brukar t ex fosterbilder vara.

För att få effekten av att se igenom något behöver du två bilder en med det du vill se igenom och en med det du vill se bakom. De två bilderna läggs sedan i två lager och sedan är det bara att justera transparansen på det översta lagret.

/H

Bara som en liten kommentar till Joel!

-Man röntgar aldrig-aldrig-aldrig foster... Du tänker nog på ultraljudsbilder, som har väldigt lite med röntgen att göra.

tack för tipsen. hittade bilder på www.worth1000.com som var jäkligt läckra. skelett delarna måste man nog ha som skelettbilder, men skulle vilja ha effekterna även på vanliga saker.

Nog händer det att foster röntgas. Antingen av misstag eller för att undersökningen krävs för mammans skull och inte kan vänta.

Magnetkameraundersökning av foster görs också vid misstankar att fostret ev är skadat.

Jag lekte lite med denna tutorial som ger en någolunda OK färg/ljussättning:

http://www.tutorialized.com/tutorial/X-Ray/6081

Men du måste även lägga in ett lager med ben/skelett (lager ska vara multiply) för att få till något vettigt.

Hittar inte min bild som jag lekte fram, kanske har den hemma (sitter på jobbet nu).

Bodil!

En MR kamera använder ett magnetfält (MR = MagnetResonans kamera) och har lika lite som ultraljud något med röntgen att göra.

systerdiesel skrev:
Bodil!

En MR kamera använder ett magnetfält (MR = MagnetResonans kamera) och har lika lite som ultraljud något med röntgen att göra.

Jag vet. Felaktigt brukar jag bunta ihop röntgen, ultraljud och MR men det är för allt ligger under samma tak, i alla fall hos mig. En titt in i kroppen är det i alla fall.

-Bodil!

Och kul är det, men MR'en vågar man ju inte leka med, lär visst kosta en zillion pengar. Den förbannade apparaten har dessutom sabbat ett par mobiltelefoner och ett gäng plastkort för mig.

Hos mig har en del grejer fastnat som saxar och t o m en papperskorg (någon lyckades hitta en i metall). Ibland har rullstolar och barnvagnar varit på väg men någon har alltid hunnit ta tag i dem innan något hände. :)

He-he... begåvat att ställa en papperskorg av metall i samma rum som en MR, kryllar av rakettekniker i landstingets tjänst:)

Nja, det var snarare en som var "duktig" och hämtade en papperskorg hihi.

Förlåt defiant, nu har vi visst "kidnappat" din tråd och gjort den till MR-diskussion istället.

BodilN skrev:
Nja, det var snarare en som var "duktig" och hämtade en papperskorg hihi.

Förlåt defiant, nu har vi visst "kidnappat" din tråd och gjort den till MR-diskussion istället.

det är lite kul att se hur en fråga kan vända till något som inte alls ens är i närheten av det jag frågade. ozzå fick jag lite svar på det jag frågade....

systerdiesel skrev:
Bara som en liten kommentar till Joel!

-Man röntgar aldrig-aldrig-aldrig foster... Du tänker nog på ultraljudsbilder, som har väldigt lite med röntgen att göra.

För att återsyfta till trådens skapare är det ganska viktigt att veta om han menade röntgen eller MR då röntgen ger skelettdelar medans MR ger mjukdelar som avbildning.

JSL skrev:
För att återsyfta till trådens skapare är det ganska viktigt att veta om han menade röntgen eller MR då röntgen ger skelettdelar medans MR ger mjukdelar som avbildning.

Röntgen används även för mycket annat än för avbildning av skelettdelar, tex lungröntgen, buköversikt eller urinvägsöversikt, vilka båda har till uppgift att avbilda *annat* än skelettdelar. Går vi över till CT (med och utan kontrast), vilken också använder "röntgenstrålning", används till största del för att avbilda mjukdelar.
Används kontrast så används röntgen för väldigt mycket annat än att avbilda skelett, tex flebografier, enterografier, colonröntgen, urografier mm mm.

/ep

ANNONS
Götaplatsens Foto