systerdiesel skrev:
Galaxens president...
Du glömde nämna mikrovågsugnen, AWAC planen (737orna med en svamp på ryggen) sitter man inte gärna nära när radarn är påslagen
Nja, nu var det inte vågbeskrivningen som var den förenande länken utan
the projection slice theorem som jag åsyftade (tomografi kommer föresten från grekiskans tomos som blir section eller slice på engelska). Medan tomografin, som Hounsfield och Cormack fick nobelpriset för 1979 (men Oldendorf var först), baseras på en projektion av området som skall avbildas längs röntgensstrålningsriktningen, så baseras Synthetic Aperture Radar (SAR) imaging på att varje radarpuls ger en endimensionell bild av målområdet som projicerats längs vågfronterna (vinkelrätt mot utrbredningsriktningen).
Se t.ex. här .
I microvågsugnan har man mig veterligen inte lyckats avbilda en fryst limpa eller liknande, även om en roterande talrik i botten har potential att generera en syntetisk apertur. Frekvensen på dess microvågor är dock designad för att absorberas av limpan (egentligen nästan absorberas av vatten), inte reflekteras, och metallväggarna ger nog en alltför svår miljö för ISAR (Inverse SAR) imaging. ;-)
Edit: AWAC:erna använder en annan typ av radar än Syntetisk Apertur Radar.
Ultraljud är lite mer komplicerat men principen är densamam som SAR fast man har flera sändare/mottagare istället för att flytta en sensor/mottagare relativt det man vill avbilda. Sedan ser de praktiska problemen lite olika ut pga de olika naturerna för vågorna man utnyttjar, men teorin bakom har stora likheter.
Ursprungsreferenserna:
W.H. Oldendorf, "Isolated Flying-Spot Detection of Radio-Density Discontinuities; Displaying Internal Structural Pattern of a Complex Object", IRE Transactions on Biomed. Electronics. BME-8, pp 68-72, 1961
A.M. Cormack "Representations of a Function by its Line Integrals, with some Radiological Applications", Journal of Applied Physics, 34, pp. 2722-2727, 1963
G.N. Hounsfield, "Computerized Transverse Axial Scanning Tomography: Part 1, Description of the System", British Journal of Radiology, 46,pp. 1016-1022, 1973
D.C. Munson, J.D. O'Brien and W.K. Jenkins, "A Tomographic Formulation of Spotlight-Mode Synthetic Aperture Radar", Proceedings of the IEEE, Vol. 71, No. 8, pp.917-925, August 1983.
Erik: Tack för ditt långa svar. Jag letade efter det där ordet "relaxering". Jag är dålig på hur MRI (och även NMR) funkar. Bara att man får signalen som en summa av Lorentianer (en linjärt dämpad complex sinusoid) vars frekvenser, dämpningar och rellativa amplituder man är intereserad av.
Så nu skall jag sluta bråka med er.