Annons

Rörlig bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

c5j

Aktiv medlem
Borde inte Fotosidan som framåtsträvande och nytänkande medieaktör börja rusta för den rörliga bildens frammarsch? Sudda ut gränser och vara tidigt ute i revolutionens framkant.
Vad jag mest syftar på är filmandets intåg/intrång i stillbildens sfär.
Rent praktiskt kanske möjlighet att lägga upp rörliga bilder (med ljud?) som man kan med stillbilder idag. Möjligheterna (men säkert också kostnaderna) är oändliga...

Det har vi såklart diskuterat och det är väl inte helt otroligt. Dock får vi ju se över både funktioner och vad det kan betyda för serverpark och bandbredd. Så just nu finns inga som helst tydliga planer.

Det känns lite tidigt än, vi vill ju ha fotokvalitet och inte YouTube-kvalitet (även om den numera blivit bättre) om det nu skall vara någon idé känns det som. Så då finns det en hel del tekniskt att lösa. och stora volymer video kostar dyrt så det är även en ekonomisk aspekt, hur skulle man finansiera något sådant.

Det skall bli kul att följa utvecklingen av hur stillbildsfotografer tar till sig möjligheterna att använda rörliga bilder, uppstår ett mellanting mellan "klassisk film" och stillbilden? Vi skulle kanske börja med ett forum, där man kan diskutera teknikerna och länka till filmer man gjort.

Det skall bli kul att följa utvecklingen av hur stillbildsfotografer tar till sig möjligheterna att använda rörliga bilder, uppstår ett mellanting mellan "klassisk film" och stillbilden?

Fotoprofessorn Tuija Lindström höll ju på för några år sedan med att utforska det där fältet. Kanske är det bara jag som har dålig koll, men efterföljarna verkar inte vara av något större antal.
Jag använder mig själv av videokamera emellanåt, men för min del får ni gärna hålla detta utanför Fotosidan. Eller missförstå mig rätt; video eller rörlig bild är en helt annan grej med ljud och klippning och en del annat. Bättre då med en helt ny sajt för ändamålet.

ANNONS
Götaplatsens Foto