Annons

Rörlighet med Fuji 5000 S

Produkter
(logga in för att koppla)

MatsÅ

Aktiv medlem
Hej

Jag vet inte om jag kommit till rätt forum (om inte så kan ju mod flytta topicen)

Jag har fått en Fuji 5000S av en kompis. Har fotat lite på mitt barn och andra vanliga foton. Men nu har jag blivit lite nyfiken på de andra inställningarna än auto. Jag har frågat min kompis vad man skall ha till exempel till när de springer så att man får den där härligt frysta bilden ni vet. Han tycker det räcker gott o väl med motivprogrammen, men jag tror nog att man kan få ännu bättre bilder med A, P, S M. Nu har jag hört om slutar tid osv och är helt vilsen. Vad skall jag ställa in kameran om jag vill ha

1. en läcker frusenbild från tex en sprinter lopp. Skall slutar tiden vara 2 eller 1000?

2. Porträtt, hur skall jag ställa slutartiden??

3. Landskap, slutartiden?


Med vänliga hälsningar

Mats Åström
 

bengt luthman

Aktiv medlem
här är svar på dina frågaor du skrev ner iaf:

1. om du vill ha en skarp bild på en snabb rörelse så är det så kort slutartid som möjligt som gäller. alltså, värdet ska vara så högt som möjligt. eftersom de betyder del av sekund. alltså står det 1/500 så är slutaren öppen i 1/500 dels sekund.

2. på ett portträtt ska du ha så pass snabb slutar tid att modellen kan sitta still medan slutaren är öppen alt. att du kan hålla kameran stilla. så välj den bländare som ger lämplig slutar tid, men helst inte under 1/60 om du inte har stativ.

3. här vill man ha så lång slutar tid som möjligt(beroende på typ av landskap) för att få bilden så skarp som möjligt. men enklast är att välja bländarautomatik o att välja bl. 16 lr mindre(alltså högre tal).

hoppas att de har hjälpt lite=)
 
ANNONS